Taidelähtöisten menetelmien käyttö moniammatillisessa yhteistyössä sosiaali- ja taidealoilla : selvitys työntekijöiden näkemyksistä koulutustarpeille nuorten kanssa tehtävässä työssä MOMU – Moving Towards Multiprofessional Work -hankkeelle
Nurmi, Kaisa; Viljanen, Reea (2016)
Nurmi, Kaisa
Viljanen, Reea
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713148
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa alkututkimustietoa Turun ammattikorkeakoulun johtamalle kansainväliselle MOMU – Moving Towards Multiprofessional Work -hankkeelle. MOMU-hankkeen tavoitteina ovat moniammatillisen yhteistyön kompetenssien määrittely ja tiedon levitys, moniammatillisen opettamisen koulutuspaketti korkeakouluopettajille ja käsikirjan tekeminen moniammatillisesta opettamisesta ja oppimisesta.
Tutkimuskysymyksemme on, mitä osaamista tarvitaan taidelähtöisen toiminnan ohjaamisessa nuorille moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimuksessamme selvitämme hyvinvointialojen ammattilaisten käyttämien taidelähtöisten menetelmien määrää, menetelmien teoriatiedon hallintaa, moniammatillisuuden toteutumista heidän työssään sekä kiinnostusta moniammatillisuuteen ja taidelähtöisiin menetelmiin liittyvään koulutustarjontaan ja -tarpeeseen. Tutkimuksemme tuloksia hyödynnetään kehitettäessä MOMU-projektin moniammatillisen opettamisen koulutuspakettia korkeakouluopettajille.
Toteutimme tutkimuksen yhteensä kolmena haastatteluna Turun Tyttöjen Talossa sekä Turun ammatti-instituutissa, jotka ovat MOMUn yhteistyökumppaneita Suomessa. Teimme teemahaastatteluina keräämästämme materiaalista sisällönanalyysin. Sisällönanalyysistä esille nousseita teemoja ja sanoja ovat ajan ja rahan puute sekä maahanmuuttajuus ja oma kokemus.
Tutkimuksemme mukaan moniammatillisuus toteutuu kaikissa haastattelemissamme työyhteisöissä laaja-alaisesti. Taidelähtöisiä menetelmiä haastatelluilla on käytössään kattavasti, mutta teoriatieto menetelmien käytöstä ja hyödyistä on puutteellista. Osa haastatelluista ammattilaisista oli halukkaita taidelähtöisten menetelmien koulutuksiin, mutta esteinä ovat ajan puute ja koulutusten hinta. Osa ei kokenut tarvitsevansa koulutuksia. Taidelähtöisiä menetelmiä kaivattiin erityisesti varhaiseen puuttumiseen sekä suomen kielen opettamiseen maahanmuuttajille.
Tutkimuskysymyksemme on, mitä osaamista tarvitaan taidelähtöisen toiminnan ohjaamisessa nuorille moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimuksessamme selvitämme hyvinvointialojen ammattilaisten käyttämien taidelähtöisten menetelmien määrää, menetelmien teoriatiedon hallintaa, moniammatillisuuden toteutumista heidän työssään sekä kiinnostusta moniammatillisuuteen ja taidelähtöisiin menetelmiin liittyvään koulutustarjontaan ja -tarpeeseen. Tutkimuksemme tuloksia hyödynnetään kehitettäessä MOMU-projektin moniammatillisen opettamisen koulutuspakettia korkeakouluopettajille.
Toteutimme tutkimuksen yhteensä kolmena haastatteluna Turun Tyttöjen Talossa sekä Turun ammatti-instituutissa, jotka ovat MOMUn yhteistyökumppaneita Suomessa. Teimme teemahaastatteluina keräämästämme materiaalista sisällönanalyysin. Sisällönanalyysistä esille nousseita teemoja ja sanoja ovat ajan ja rahan puute sekä maahanmuuttajuus ja oma kokemus.
Tutkimuksemme mukaan moniammatillisuus toteutuu kaikissa haastattelemissamme työyhteisöissä laaja-alaisesti. Taidelähtöisiä menetelmiä haastatelluilla on käytössään kattavasti, mutta teoriatieto menetelmien käytöstä ja hyödyistä on puutteellista. Osa haastatelluista ammattilaisista oli halukkaita taidelähtöisten menetelmien koulutuksiin, mutta esteinä ovat ajan puute ja koulutusten hinta. Osa ei kokenut tarvitsevansa koulutuksia. Taidelähtöisiä menetelmiä kaivattiin erityisesti varhaiseen puuttumiseen sekä suomen kielen opettamiseen maahanmuuttajille.