Osaamisen tunnistamisen askeleita
Pousi, Juha; Karjalainen, Asko; Karjalainen, Tommi; Tenno, Tiiu; Kepanen, Pirkko; Koukkari, Marja (2016)
Pousi, Juha
Karjalainen, Asko
Karjalainen, Tommi
Tenno, Tiiu
Kepanen, Pirkko
Koukkari, Marja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. Videon lisenssi – video license: CC BY-NC-ND
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713167
Tiivistelmä
Osaamisperusteisessa opetuksessa opiskelijan aiempi osaaminen arvioidaan, tunnistetaan ja tunnustetaan. Opiskelija on keskeisessä roolissa oman osaamisen arvioijana ja näkyväksi tekijänä. Osaamisen tunnistamis- ja tunnustamisprosessi etenee osaamistavoitteiden mukaisesti tuutorin ohjauksessa. Tarvittaessa opiskelija täydentää osaamistaan.
Kysymyksiä videoon liittyen:
Millä tavoilla voit osoittaa osaamistasi opiskelussa?
Miten työelämässä (esimerkiksi opettajana), osaaminen tuodaan näkyväksi, vai tarvitaanko työssä enää osaamisperusteisuutta?
Vanheneeko osaaminen?
Onko itse opittu osaaminen samanarvoista koulussa opitun osaamisen kanssa?
Kysymyksiä videoon liittyen:
Millä tavoilla voit osoittaa osaamistasi opiskelussa?
Miten työelämässä (esimerkiksi opettajana), osaaminen tuodaan näkyväksi, vai tarvitaanko työssä enää osaamisperusteisuutta?
Vanheneeko osaaminen?
Onko itse opittu osaaminen samanarvoista koulussa opitun osaamisen kanssa?