Opas kassatoimihenkilölle perehdyttämisen tueksi
Niemi, Jemina (2016)
Niemi, Jemina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opas uusille kassatoimihenkilöille perehdyttämisen tueksi Nordeassa. Tarve toimeksiannolle syntyi kevään 2016 aikana, kun suoritin viimeistä harjoittelujaksoani Nordeassa, jossa muutamat tietokoneohjelmistot vaihtuivat. Aikaisempaa perehdytysmateriaalia oli olemassa jonkin verran, mutta se oli päivitystä vailla. Aikaisempi materiaali ei myöskään ollut aktiivisessa käytössä. Oppaasta haluttiin selkeä, helppolukuinen ja hyödyllinen yritykselle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään perehdytyksen eri osa-alueita ja oppimistyylejä. Lisäksi perehdytyksen eri muotoja esitellään. Teoria rakentuu alan eri teoksista ja internet-lähteistä. Opas koostuu työssä oppimastani ja tietopohjastani sekä tiedoista, joita oli saatavilla jo olemassa olevasta koulutusmateriaalista. Yrityksen sisäistä tietosuojan alaista materiaalia on hyödynnetty oppaassa. Siitä syystä opasta ei julkaista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotos oli opas, jonka tarkoitus on tukea perehdyttämistä. Myös vanhemmat työntekijät voivat hyödyntää sitä tarpeen tullen. Opas auttaa uutta työntekijää oppimaan tietokoneohjelmistoja tavallista paremmin, koska pankilla on useita tietokoneohjelmia. Kokonaiskuva ohjelmien käyttämisestä hahmottuu oppaan avulla. Oppaan päivittäminen saattaa muodostua hankalaksi, sillä uusia ohjelmistopäivityksiä voi tulla usein. Olisikin suositeltavaa, että opas päivitettäisiin vähintään kerran vuodessa, tai useammin jos muutoksia tulee paljon.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään perehdytyksen eri osa-alueita ja oppimistyylejä. Lisäksi perehdytyksen eri muotoja esitellään. Teoria rakentuu alan eri teoksista ja internet-lähteistä. Opas koostuu työssä oppimastani ja tietopohjastani sekä tiedoista, joita oli saatavilla jo olemassa olevasta koulutusmateriaalista. Yrityksen sisäistä tietosuojan alaista materiaalia on hyödynnetty oppaassa. Siitä syystä opasta ei julkaista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotos oli opas, jonka tarkoitus on tukea perehdyttämistä. Myös vanhemmat työntekijät voivat hyödyntää sitä tarpeen tullen. Opas auttaa uutta työntekijää oppimaan tietokoneohjelmistoja tavallista paremmin, koska pankilla on useita tietokoneohjelmia. Kokonaiskuva ohjelmien käyttämisestä hahmottuu oppaan avulla. Oppaan päivittäminen saattaa muodostua hankalaksi, sillä uusia ohjelmistopäivityksiä voi tulla usein. Olisikin suositeltavaa, että opas päivitettäisiin vähintään kerran vuodessa, tai useammin jos muutoksia tulee paljon.