TARA-talousraportointi
Kujala, Jani (2016)
Kujala, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312807
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on TARA-raportointijärjestelmä kohde yrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka tehokkaasti kohdeyrityksen toimipaikat hyödyntävät järjestelmää työssään. Tämän lisäksi tutkitaan järjestelmän käytettävyyttä yrityksessä.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi yrityksien sähköisiä raportointijärjestelmiä ja niiden mahdollisuuksia. Ensimmäisen teoriaosuuden lopuksi selvitetään, miten yritys jakaa raporttejaan ja kuinka he tulkitsevat tunnuslukuja. Teorian toisessa osiossa tutkitaan yrityksien toimintaan liittyviä tunnuslukuja. Ensiksi tutkitaan yleisemmällä tasolla tunnuslukuja ja niiden merkitystä yritystoiminnassa. Toisen teoriaosuuden loppupuolella syvennytään tutkimaan lähemmin kaupan alalla yleisemmin käytettäviä tunnuslukuja.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tutkii TARA-raportointijärjestelmää, jonka kohdeyritys oli Osuuskauppa Hämeenmaa. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin eri toimialoille kohdeyrityksessä sähköpostilla. Kyselyn avulla selvitettiin raportointijärjestelmän tehokasta käyttöä, sen käytettävyyttä sekä järjestelmän ongelmia.
Tutkimustuloksista käy ilmi järjestelmän käytettävyyden ongelmat. Raportointijärjestelmän laajuus sekä monipuolisuus osoittautuivat käyttäjille haasteelliseksi. Tämän lisäksi tutkimus osoitti perehdytyksen puutetta järjestelmän käytössä.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi yrityksien sähköisiä raportointijärjestelmiä ja niiden mahdollisuuksia. Ensimmäisen teoriaosuuden lopuksi selvitetään, miten yritys jakaa raporttejaan ja kuinka he tulkitsevat tunnuslukuja. Teorian toisessa osiossa tutkitaan yrityksien toimintaan liittyviä tunnuslukuja. Ensiksi tutkitaan yleisemmällä tasolla tunnuslukuja ja niiden merkitystä yritystoiminnassa. Toisen teoriaosuuden loppupuolella syvennytään tutkimaan lähemmin kaupan alalla yleisemmin käytettäviä tunnuslukuja.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tutkii TARA-raportointijärjestelmää, jonka kohdeyritys oli Osuuskauppa Hämeenmaa. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin eri toimialoille kohdeyrityksessä sähköpostilla. Kyselyn avulla selvitettiin raportointijärjestelmän tehokasta käyttöä, sen käytettävyyttä sekä järjestelmän ongelmia.
Tutkimustuloksista käy ilmi järjestelmän käytettävyyden ongelmat. Raportointijärjestelmän laajuus sekä monipuolisuus osoittautuivat käyttäjille haasteelliseksi. Tämän lisäksi tutkimus osoitti perehdytyksen puutetta järjestelmän käytössä.