Lahdessa opiskelevien nuorten näköinen ruokaravintola
Sepänmaa, Eila (2006)
Sepänmaa, Eila
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee uuden ruokaravintolan luomista nuorille liikeidean, ruokara-vintolan tuotteen ja palvelujen näkökulmasta. Liikeideassa määritellään mitä tuotetta tai palvelua valmistetaan, kuinka sitä tehdään, eli mitkä ovat toiminnan puitteet, sekä millaista imagoa yritys haluaa asiakkaalleen viestittää. Opinnäytetyössä käsitellään demografisia tekijöitä eli ikää, sukupuolta ja perhetilan-netta, koska ne selittävät kuluttajien erilaisia tarpeita ja motiiveja hankkia tuotteita. Ruokalajin valinta kuvastaa nuorten yksilöllisiä arvoja ja motiiveja. Ravintola-alalla tuleekin näin ollen kiinnittää huomiota palveluympäristöön, henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin, koska ne vahvistavat halutun mielikuvan saavuttamista. Opinnäytetyön empiriaosuudessa täsmennetään ruokaravintolan liikeideaa Lahdessa opiskeleville 16-20-vuotiaille nuorille tehtävien ryhmähaastattelujen avulla. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tavoitteena on saada nuorilta ideoita ja toiveita ruokaravinto-lan liikeideaa varten. Tutkimuskysymykset perustuvat ruokaravintolan liikeidean mää-rittelyyn ja vastaavat kysymyksiin, mitkä asiat nämä nuoret kokevat tärkeinä, mitä asioita he arvostavat ja mitkä asiat vastaavat heidän tarpeisiinsa ruokaravintolassa. Haastattelukysymykset on laadittu viiteen eri teemaan liikeidean mukaisesti: kenelle, mitä, miten, motiivit ja mielikuvat. Haastattelujen tulosten perusteella kohderyhmämme nuoret kokevat merkityksellisiksi ruokaravintolassa ruuan hinta-laatu-suhteen, ravintolan sisustuksen ja viihtyisyyden, hyvän ja ystävällisen palvelun, sekä ravintolan siisteyden ja nuorekkuuden. Soitettavalla musiikilla ja muilla asiakkailla oli myös merkitystä ruokaravintolassa viihtymisen kannalta.