Hinnoittelu monituoteyrityksessä : Case: One Way Sport Oy:n tekstiilimalliston hinnoittelu
Rantanen, Veera (2016)
Rantanen, Veera
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312902
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hinnoittelua monituoteyrityksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli hinnoitella tekstiilimallisto Suomessa toimiville jälleenmyyjille.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona urheiluvälineitä ja tekstiilejä tuottavalle One Way Sport Oy:lle. Tavoitteena oli hinnoitella lähes 200 tuotetta käsittänyt talvitekstiilimallisto. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten hinnasto tulee rakentaa, jotta siitä saadaan kannattava ja kilpailukykyinen. Hinnastossa tuli toteutua yrityksen antamat rajaukset.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, haastatteluita ja havainnointia. Lisäksi tiedonkeruumenetelminä käytettiin tilastotietoja, artikkeleita ja tutkimuksia. Työn teoriaosa oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin katetuottoa, kannattavuutta ja niiden mittareita ja toisessa osassa hinnoittelun teoriaa. Hinnoittelun teorian ja saatujen tutkimustulosten perusteella tuotteet hinnoiteltiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että markkinat ovat kilpailtuja ja tuotteiden substituutteja on markkinoilla useita. Tutkimusten perusteella todettiin, että tietyillä tuotteilla ja tuoteryhmillä on markkinoiden sanelemat hintapisteet, jotka tulee ottaa huomioon hinnoittelussa. Tutkimusten perusteella havaittiin myös, että asiakassegmentit poikkeavat toisistaan hintaoletuksiltaan ja tuotevalikoimiltaan. Aineisto kerättiin syksyllä 2015.
Tulosten perusteella hinnoittelumenetelmäksi valittiin kustannusperusteinen hinnoittelumenetelmä, koska huomattavan suuri osa kustannuksista syntyy muuttuvista kustannuksista. Hinnoittelustrategiassa painoitettiin kannattavuutta ja kilpailukykyä. Hinnoitteluprosessissa otettiin huomioon kaikki asetetut rajaukset. Saatujen tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että erilaisille asiakkaille tulee olla tuotteita eri hintaryhmistä. Asiakkaan täytyy kokea tuote arvokkaaksi.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona urheiluvälineitä ja tekstiilejä tuottavalle One Way Sport Oy:lle. Tavoitteena oli hinnoitella lähes 200 tuotetta käsittänyt talvitekstiilimallisto. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten hinnasto tulee rakentaa, jotta siitä saadaan kannattava ja kilpailukykyinen. Hinnastossa tuli toteutua yrityksen antamat rajaukset.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, haastatteluita ja havainnointia. Lisäksi tiedonkeruumenetelminä käytettiin tilastotietoja, artikkeleita ja tutkimuksia. Työn teoriaosa oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin katetuottoa, kannattavuutta ja niiden mittareita ja toisessa osassa hinnoittelun teoriaa. Hinnoittelun teorian ja saatujen tutkimustulosten perusteella tuotteet hinnoiteltiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että markkinat ovat kilpailtuja ja tuotteiden substituutteja on markkinoilla useita. Tutkimusten perusteella todettiin, että tietyillä tuotteilla ja tuoteryhmillä on markkinoiden sanelemat hintapisteet, jotka tulee ottaa huomioon hinnoittelussa. Tutkimusten perusteella havaittiin myös, että asiakassegmentit poikkeavat toisistaan hintaoletuksiltaan ja tuotevalikoimiltaan. Aineisto kerättiin syksyllä 2015.
Tulosten perusteella hinnoittelumenetelmäksi valittiin kustannusperusteinen hinnoittelumenetelmä, koska huomattavan suuri osa kustannuksista syntyy muuttuvista kustannuksista. Hinnoittelustrategiassa painoitettiin kannattavuutta ja kilpailukykyä. Hinnoitteluprosessissa otettiin huomioon kaikki asetetut rajaukset. Saatujen tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että erilaisille asiakkaille tulee olla tuotteita eri hintaryhmistä. Asiakkaan täytyy kokea tuote arvokkaaksi.