Lean-harjoituksen simulointi
Laiho, Joel (2016)
Laiho, Joel
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062113276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062113276
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee Lean-ajattelua, sen opetustyötä sekä tuotantoprosessin simulointia. Työssä käydään läpi pääperiaatteita Lean-ajattelusta sekä sen muutamaa työkalua, jotka esiintyvät luentotilaisuuksissa pelattavissa tuotantoa simuloivissa Lego-peleissä. Luennoilla pelatuista kierroksista tehdään tietokonesimulaatio perustuen kierrosten sääntöihin sekä tavoitteisiin.
Työssä perehdytään Lean-ajattelun keskeisiin periaatteisiin sekä tuotannonkehittämisen eri työkaluihin. Näitä työkaluja opetetaan pienille ryhmille Rekkatehdas-nimisen Lego-palikoilla tehtävän harjoituksen avulla. Harjoitusta sovelletaan opetustilanteeseen sopivaksi versioksi mukauttamalla kierrosten kulkua. Pelitilanteista mitataan tuloksia, joiden avulla kuvataan tuotantoprosessin kehitystä. Pelattujen kierrosten pohjalta tehdään tuotantoa kuvaava tietokonesimulaatio. Simulointityökaluna käytetään FlexSim-ohjelmistoa.
Työn tuloksena saavutettiin käytännönläheinen oppimisympäristö. Tuotantoprosessin erilaisia ongelmakohtia havainnoitiin konkreettisten esimerkkien avulla ja pelaajia haastettiin itsenäiseen ajatteluun sekä ongelmanratkaisuun.
Työssä perehdytään Lean-ajattelun keskeisiin periaatteisiin sekä tuotannonkehittämisen eri työkaluihin. Näitä työkaluja opetetaan pienille ryhmille Rekkatehdas-nimisen Lego-palikoilla tehtävän harjoituksen avulla. Harjoitusta sovelletaan opetustilanteeseen sopivaksi versioksi mukauttamalla kierrosten kulkua. Pelitilanteista mitataan tuloksia, joiden avulla kuvataan tuotantoprosessin kehitystä. Pelattujen kierrosten pohjalta tehdään tuotantoa kuvaava tietokonesimulaatio. Simulointityökaluna käytetään FlexSim-ohjelmistoa.
Työn tuloksena saavutettiin käytännönläheinen oppimisympäristö. Tuotantoprosessin erilaisia ongelmakohtia havainnoitiin konkreettisten esimerkkien avulla ja pelaajia haastettiin itsenäiseen ajatteluun sekä ongelmanratkaisuun.