Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Laurea-ammattikorkeakoulun brändin vaikutus opiskelupaikkavalinnassa
Kuusimäki, Jenna (2016)
Kuusimäki, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Laurea-ammattikorkeakoulun brändin vaikutusta opiskelupaikkavalinnassa. Opinnäytetyön aihe valikoitui opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta brändin koettuun vaikutukseen opiskelupaikkavalinnassa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun viestintäosasto.
Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää hakuaikamarkkinointia sekä Laurea-ammattikorkeakoulun brändiä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, koetaanko brändillä olleen vaikutus liiketalouden tradenomiopiskelijan opiskelupaikkavalintaan sekä koetaanko brändin sisäisen tai ulkoisen rakennuksen elementit toisiaan vaikuttavimmiksi opiskelupaikkavalintaa tehdessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui brändiin, korkeakoulutusinstituutioiden brändiin sekä brändin rakennukseen liittyvästä suomen ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista ja muista lähteistä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimusmuodoksi valittiin informoitu kysely. Tutkimuslomake koostui strukturoiduista kysymyksistä ja brändin vaikuttavuutta opiskelupaikkavalinnassa mitattiin Likert-asteikon avulla. Tutkimuslomakkeessa kysymykset mittasivat brändin koettua vaikuttavuutta, sisäisten ja ulkoisten brändin rakennuksen elementtien koettua vaikuttavuutta sekä maineen ja arvojen koettua vaikuttavuutta.
Tutkimuksen otos valittiin ryväsotannalla sekä yksinkertaisella satunnaisotannalla. Otos koostui 360 syksyllä 2015 ja keväällä 2016 aloittaneesta liiketalouden tradenomiopiskelijasta. Tutkimuksen vastausprosentiksi saatiin 53 prosenttia eli vastaajia oli yhteensä 191.
Vaikka tutkimustulosten perusteella brändillä ei koettu olevan vaikutusta opiskelupaikkavalinnassa tunnistettiin kolme sisäisen brändin elementtiä opiskelupaikkavalintaan vaikuttaviksi tekijöiksi. Oppimisympäristöt, suuntautumisvaihtoehdot sekä suositukset koettiin opiskelupaikkavalintaan vaikuttaviksi, sisäisen brändin elementeiksi.
Tutkimustulosten perusteella ehdotettiin vaikuttavaksi koettujen, sisäisen brändin elementtien käyttöä hakuaikamarkkinoinnin kärkeänä. Lisäksi erilaisten opiskelijan tarpeiden mukaan räätälöityjen opiskelumahdollisuuksien avulla voitaisiin vahvistaa entisestään Laurea- ammattikorkeakoulun brändiä sekä tuoda paremmin esiin sen puolia, jotka vetoavat potentiaalisiin opiskelijoihin.
Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää hakuaikamarkkinointia sekä Laurea-ammattikorkeakoulun brändiä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, koetaanko brändillä olleen vaikutus liiketalouden tradenomiopiskelijan opiskelupaikkavalintaan sekä koetaanko brändin sisäisen tai ulkoisen rakennuksen elementit toisiaan vaikuttavimmiksi opiskelupaikkavalintaa tehdessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui brändiin, korkeakoulutusinstituutioiden brändiin sekä brändin rakennukseen liittyvästä suomen ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista ja muista lähteistä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimusmuodoksi valittiin informoitu kysely. Tutkimuslomake koostui strukturoiduista kysymyksistä ja brändin vaikuttavuutta opiskelupaikkavalinnassa mitattiin Likert-asteikon avulla. Tutkimuslomakkeessa kysymykset mittasivat brändin koettua vaikuttavuutta, sisäisten ja ulkoisten brändin rakennuksen elementtien koettua vaikuttavuutta sekä maineen ja arvojen koettua vaikuttavuutta.
Tutkimuksen otos valittiin ryväsotannalla sekä yksinkertaisella satunnaisotannalla. Otos koostui 360 syksyllä 2015 ja keväällä 2016 aloittaneesta liiketalouden tradenomiopiskelijasta. Tutkimuksen vastausprosentiksi saatiin 53 prosenttia eli vastaajia oli yhteensä 191.
Vaikka tutkimustulosten perusteella brändillä ei koettu olevan vaikutusta opiskelupaikkavalinnassa tunnistettiin kolme sisäisen brändin elementtiä opiskelupaikkavalintaan vaikuttaviksi tekijöiksi. Oppimisympäristöt, suuntautumisvaihtoehdot sekä suositukset koettiin opiskelupaikkavalintaan vaikuttaviksi, sisäisen brändin elementeiksi.
Tutkimustulosten perusteella ehdotettiin vaikuttavaksi koettujen, sisäisen brändin elementtien käyttöä hakuaikamarkkinoinnin kärkeänä. Lisäksi erilaisten opiskelijan tarpeiden mukaan räätälöityjen opiskelumahdollisuuksien avulla voitaisiin vahvistaa entisestään Laurea- ammattikorkeakoulun brändiä sekä tuoda paremmin esiin sen puolia, jotka vetoavat potentiaalisiin opiskelijoihin.