Biokaasun käyttömahdollisuudet yrityksen tai yhteisön ajoneuvokalustossa : case Turun kaupunki
Kärnä, Olli-Petteri (2016)
Kärnä, Olli-Petteri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013245
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään biokaasun käyttömahdollisuuksiin yrityksen tai yhteisön autokalustossa. Biokaasun tankkaaminen on vuonna 2016 mahdollista nyt myös Varsinais-Suomessa, joten on syytä pohtia biokaasun käytön lisäämistä myös Varsinais-Suomessa.
Kohdeyhteisöksi valikoitui Turun kaupungin ajoneuvokanta eri yksiköineen. Tässä työssä perehdytään siihen, miten Turun kaupunki voisi edistää omalta osaltaan päästötavoitteisiin pääsemistä, ja näyttää esimerkkiä kansalaisille ympäristöystävällisemmillä autovalinnoilla.
Teoriaosassa käydään läpi ajoneuvon tekniikkaa, biokaasun käyttöä liikennepolttoaineena, biokaasun valmistusta, ympäristöaspekteja sekä kaasuautoilua maailmanlaajuisesti.
Tulokset-osiossa Turun kaupungin autot ovat yksikkökohtaisessa tarkastelussa ja ne on lajiteltu sen mukaan, kuinka soveltuvia ne olisivat korvattavaksi kaasuautolla.
Korvattavuuden soveltuvuutta tarkasteltaessa Turun kaupungilta pyydettiin tietoja autojen mer-kistä ja mallista, auton iästä, päivittäisestä ajosuoritteesta, CO2-päästöistä, verotiedoista, ajoreiteistä, erikoisvarustelun tarpeesta jne. Kaikkia tietoja ei kuitenkaan saatu kaupungilta, joten soveltuvuutta arvioitaessa päädyttiin tutkimaan lähinnä autojen ikää ja CO2-päästöjä.
Selvää potentiaalia autokaluston korvaamiseksi kaasuautoilla löytyy noin 40 %. Lisäksi noin 14 % autoista saattaisi varauksin soveltua korvattaviksi kaasuautoilla. Työssä on myös pohdittu konkreettisia mahdollisia jatkotoimenpiteitä autokohtaisesti ja esitetty kaksi skenaariota siitä, kuinka autokantaa voisi lähteä uudistamaan. Molemmista skenaarioista on tehty kustannus-laskelmat.
Kohdeyhteisöksi valikoitui Turun kaupungin ajoneuvokanta eri yksiköineen. Tässä työssä perehdytään siihen, miten Turun kaupunki voisi edistää omalta osaltaan päästötavoitteisiin pääsemistä, ja näyttää esimerkkiä kansalaisille ympäristöystävällisemmillä autovalinnoilla.
Teoriaosassa käydään läpi ajoneuvon tekniikkaa, biokaasun käyttöä liikennepolttoaineena, biokaasun valmistusta, ympäristöaspekteja sekä kaasuautoilua maailmanlaajuisesti.
Tulokset-osiossa Turun kaupungin autot ovat yksikkökohtaisessa tarkastelussa ja ne on lajiteltu sen mukaan, kuinka soveltuvia ne olisivat korvattavaksi kaasuautolla.
Korvattavuuden soveltuvuutta tarkasteltaessa Turun kaupungilta pyydettiin tietoja autojen mer-kistä ja mallista, auton iästä, päivittäisestä ajosuoritteesta, CO2-päästöistä, verotiedoista, ajoreiteistä, erikoisvarustelun tarpeesta jne. Kaikkia tietoja ei kuitenkaan saatu kaupungilta, joten soveltuvuutta arvioitaessa päädyttiin tutkimaan lähinnä autojen ikää ja CO2-päästöjä.
Selvää potentiaalia autokaluston korvaamiseksi kaasuautoilla löytyy noin 40 %. Lisäksi noin 14 % autoista saattaisi varauksin soveltua korvattaviksi kaasuautoilla. Työssä on myös pohdittu konkreettisia mahdollisia jatkotoimenpiteitä autokohtaisesti ja esitetty kaksi skenaariota siitä, kuinka autokantaa voisi lähteä uudistamaan. Molemmista skenaarioista on tehty kustannus-laskelmat.