Työssäoppimisen laadun tekijät : -Opiskelijan näkökulma
Miettinen, Aila (2016)
Miettinen, Aila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työssäoppimisen laatuun ja onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keudan ammattiopisto. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli Keudassa toteutettu työssäoppimisen laatuhanke (TOLA), jossa kehitettiin menetelmiä laadukkaan työssäoppimisen takaamiseksi ja työllistymisen parantamiseksi.
Teoreettinen viitekehys muodostui ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyydestä, laadun kehittämisestä ja työssäoppimisen laadun määrittämisestä ja merkityksestä. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimushaastattelu, joka toteutettiin teemaryhmä-haastatteluna. Lisää tutkimusaineistoa saatiin fasilitoinnin periaattein toteutettujen ryhmätöiden tuloksista. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin haastatteluteemojen mukaisen karkean litteroinnin avulla, ja ryhmätöiden tuloksista laadittiin yhteenveto.
Tutkimustuloksista tuli esiin, että ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys ja työssäoppiminen ovat tärkeitä tekijöitä koulutuksen laadun kannalta. Työssäoppimisen ohjaaminen antaa opettajille mahdollisuuden tutustua työelämään ja luoda yhteistyöverkostoja. Työpaikkaohjaajien koulutuksella on suuri merkitys työssäoppimisen laadulle. Hyvä työpaikkaohjaaja ja työssäoppimispaikka ovat ensimmäinen linkki työssäoppimisen laatuun. Opiskelijan oma toiminta ja asenne vaikuttavat paljon, ja oppilaitoksessa saadut perustiedot ja -taidot ovat pohja hänen menestymiselleen työelämässä. Opettajien ohjaus- ja opetustaidot tarvitsevat jatkuvaa päivitystä ja työelämäyhteistyötä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen ja työssäoppimisen laadun kehittämisessä. Tulokset vahvistavat kaikkien toimijoiden vaikuttavan laatuun ja sen kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostui ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyydestä, laadun kehittämisestä ja työssäoppimisen laadun määrittämisestä ja merkityksestä. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimushaastattelu, joka toteutettiin teemaryhmä-haastatteluna. Lisää tutkimusaineistoa saatiin fasilitoinnin periaattein toteutettujen ryhmätöiden tuloksista. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin haastatteluteemojen mukaisen karkean litteroinnin avulla, ja ryhmätöiden tuloksista laadittiin yhteenveto.
Tutkimustuloksista tuli esiin, että ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys ja työssäoppiminen ovat tärkeitä tekijöitä koulutuksen laadun kannalta. Työssäoppimisen ohjaaminen antaa opettajille mahdollisuuden tutustua työelämään ja luoda yhteistyöverkostoja. Työpaikkaohjaajien koulutuksella on suuri merkitys työssäoppimisen laadulle. Hyvä työpaikkaohjaaja ja työssäoppimispaikka ovat ensimmäinen linkki työssäoppimisen laatuun. Opiskelijan oma toiminta ja asenne vaikuttavat paljon, ja oppilaitoksessa saadut perustiedot ja -taidot ovat pohja hänen menestymiselleen työelämässä. Opettajien ohjaus- ja opetustaidot tarvitsevat jatkuvaa päivitystä ja työelämäyhteistyötä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen ja työssäoppimisen laadun kehittämisessä. Tulokset vahvistavat kaikkien toimijoiden vaikuttavan laatuun ja sen kehittämiseen.