Asiakastyytyväisyystutkimus
Korolainen, Reija (2007)
Korolainen, Reija
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää Camping Messilän asiakkaiden tyytyväisyyttä Camping Messilän leirintäalueeseen ja sen palveluihin. Samalla pyrin myös selvittämään leirintäalueen valintaan yleisesti vaikuttavia tekijöitä. Opinnätetyöni tein toimeksiantona Camping Messilä oy:lle. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee matkailupalveluiden palveluajattelua ja leirintämatkailua. Näiden perusteella olen käsitellyt työssä asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua, matkustusmotiiveja ja kuluttajakäyttäytymistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja kysely suoritettiin Helsingissä järjestettyjen Caravan Messujen yhteydessä. Lomake koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osioon, jotka olivat taustatiedot, leirintäalueen valintaan vaikuttavat tekijät ja Camping Messilän asiakkaiden tyytyväisyys. Osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä. Avoimet kysymykset antoivat vastaajille mahdollisuuden tarkentaa mielipidettään ja antaa palautetta. Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että tärkeimmät leirintäalueen valintaan vaikuttavat tekijät ovat alueen sijainti, alueen siisteys ja hintataso. Camping Messilään oltiin kokonaisuutena tyytyväisiä. Tärkeimmiksi syiksi siellä majoittumiseen nousivat sen sijainti, siisteys ja harrastusmahdollisuudet. Tutkimuksen avulla toimeksiantajani saa kuvan siitä, mihin asioihin karavaanarit kiinnittävät huomiota kohdealuetta valitessaan sekä onko näissä asioissa onnistuttu myös toimeksiantajan yrityksessä.