Onnistuneen sisältömarkkinoinnin elementit : case: CreateTrips Oy
Kari, Mia (2016)
Kari, Mia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113491
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mistä elementeistä onnistunut sisältömarkkinointi koostuu. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla: mistä onnistunut sisältömarkkinointi muodostuu, mitä elementtejä sisältöstrategia pitää sisällään ja miten sisältömarkkinoinnin onnistumista voidaan mitata? Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi sosiaalinen matkansuunnittelusovellus CreateTrips Oy.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin ja sisältömarkkinointiin. Viitekehyksen avulla selvitettiin digitaalisessa markkinoinnissa tapahtunutta murrosta, sen vaikutusta markkinointiviestintään ja matkailumarkkinoinnissa ilmeneviä trendejä. Sisältömarkkinoinnin luvussa syvennyttiin sisältömarkkinoinnin aikakauteen, sisältöstrategian elementteihin sekä niitä mittaviin mittareihin. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin tietoperustasta esiinnousevien sisältömarkkinoinnin teemojen mukaan. Työhön haastateltiin yhteensä kolmea matkailu- ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella onnistunut sisältömarkkinointi koostuu tavoitteellisesta ja dokumentoidusta sisältöstrategiasta, kohderyhmän tarkasta määrittelemisestä, tarinallisista sisällöistä sekä sisältömarkkinoinnille asetettujen tavoitteiden pitkäaikaisesta mittaamisesta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin ja sisältömarkkinointiin. Viitekehyksen avulla selvitettiin digitaalisessa markkinoinnissa tapahtunutta murrosta, sen vaikutusta markkinointiviestintään ja matkailumarkkinoinnissa ilmeneviä trendejä. Sisältömarkkinoinnin luvussa syvennyttiin sisältömarkkinoinnin aikakauteen, sisältöstrategian elementteihin sekä niitä mittaviin mittareihin. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin tietoperustasta esiinnousevien sisältömarkkinoinnin teemojen mukaan. Työhön haastateltiin yhteensä kolmea matkailu- ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella onnistunut sisältömarkkinointi koostuu tavoitteellisesta ja dokumentoidusta sisältöstrategiasta, kohderyhmän tarkasta määrittelemisestä, tarinallisista sisällöistä sekä sisältömarkkinoinnille asetettujen tavoitteiden pitkäaikaisesta mittaamisesta.