Suomalaisten Periscopen käyttö
Havilehto, Niina (2016)
Havilehto, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178179
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia suomalaisten kuluttajien käyttäytymistä uudessa sosiaalisen median palvelussa Periscopessa. Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää, miksi ja miten suomalaiset käyttävät Periscopea ja miten he kokevat yritykset Periscopen käyttäjinä. Aihe rajattiin käsittelemään pelkästään suomalaisia kuluttajia, sillä opinnäytetyö on tehty osana Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on ymmärtää suomalaista kuluttajakäyttäytymistä. Hankkeessa mukana ovat Laurea-ammattikorkeakoulu, Kurio Oy sekä mediayhtiö MTV.
Teoreettinen viitekehys koostuu suomalaisten kuluttajien kuluttajakäyttäytymisestä internetissä ja sosiaalisessa mediassa: millaisia motiiveja suomalaisilla on internetin ja sosiaalisen median käytölle sekä mitkä ovat tämän hetkiset suomalaisten suosimat sosiaalisen median palvelut. Myös itse Periscope-sovellus ja sen historia käydään läpi. Lisäksi listataan erilaisia tapoja, miten yritykset voivat käyttää sovellusta yritystoiminnassaan mukana.
Tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, internetkyselyä sekä internetviestittelyjä. Kolmella tutkimusmenetelmällä on pyritty saamaan laajempi käsitys opinnäytetyön tutkimusongelmaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suomalaiset kuluttajat käyttävät Periscopea useimmiten viihdekäyttöön. Periscopen suurin käyttö kohdistuu yleensä iltaan vapaa-ajalle, jolloin kaikki muut päivän työt on saatu tehtyä. Iltaa kohden lisääntyvät niin katsojat kuin lähetykset ja kommentointi on vilkkaampaa. Suurimmaksi syyksi Periscopen käytölle ilmeni uteliaisuus ja ajantappaminen. Periscopesta haetaan tylsään hetkeen piristystä. Tuloksista voitiin muodostaa kolme erilaista persoonaa, jotka käyttävät Periscopea: ne jotka tekevät omia lähetyksiä, ne jotka eivät tee omia lähetyksiä, mutta kommentoivat muiden ja ne jotka eivät tee omia lähetyksiä eivätkä myöskään kommentoi muiden lähetyksissä.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat kokevat yritykset tällä hetkellä vähemmistönä ja arkoina Periscopen käyttäjinä. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista eivät olleet törmänneet yrityksien pitämiin Periscope-lähetyksiin. Osallistuneet olisivat kuitenkin kiinnostuneita seuraamaan heitä itseään kiinnostavia yrityksiä Periscopesta, jos kyseiset yritykset tekisivät lähetyksiä. Kiinnostavina yrityksien tuottamina sisältöinä pidettäisiin monia asioita, kuten muun muassa tuotteiden ja palveluiden esittelyt sekä backstage–tyylinen yritysten esittely kulissien takaa. Mainoksia pidettiin sisältönä, jota missään nimessä ei haluttaisi katsoa Periscopesta.
Teoreettinen viitekehys koostuu suomalaisten kuluttajien kuluttajakäyttäytymisestä internetissä ja sosiaalisessa mediassa: millaisia motiiveja suomalaisilla on internetin ja sosiaalisen median käytölle sekä mitkä ovat tämän hetkiset suomalaisten suosimat sosiaalisen median palvelut. Myös itse Periscope-sovellus ja sen historia käydään läpi. Lisäksi listataan erilaisia tapoja, miten yritykset voivat käyttää sovellusta yritystoiminnassaan mukana.
Tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, internetkyselyä sekä internetviestittelyjä. Kolmella tutkimusmenetelmällä on pyritty saamaan laajempi käsitys opinnäytetyön tutkimusongelmaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suomalaiset kuluttajat käyttävät Periscopea useimmiten viihdekäyttöön. Periscopen suurin käyttö kohdistuu yleensä iltaan vapaa-ajalle, jolloin kaikki muut päivän työt on saatu tehtyä. Iltaa kohden lisääntyvät niin katsojat kuin lähetykset ja kommentointi on vilkkaampaa. Suurimmaksi syyksi Periscopen käytölle ilmeni uteliaisuus ja ajantappaminen. Periscopesta haetaan tylsään hetkeen piristystä. Tuloksista voitiin muodostaa kolme erilaista persoonaa, jotka käyttävät Periscopea: ne jotka tekevät omia lähetyksiä, ne jotka eivät tee omia lähetyksiä, mutta kommentoivat muiden ja ne jotka eivät tee omia lähetyksiä eivätkä myöskään kommentoi muiden lähetyksissä.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat kokevat yritykset tällä hetkellä vähemmistönä ja arkoina Periscopen käyttäjinä. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista eivät olleet törmänneet yrityksien pitämiin Periscope-lähetyksiin. Osallistuneet olisivat kuitenkin kiinnostuneita seuraamaan heitä itseään kiinnostavia yrityksiä Periscopesta, jos kyseiset yritykset tekisivät lähetyksiä. Kiinnostavina yrityksien tuottamina sisältöinä pidettäisiin monia asioita, kuten muun muassa tuotteiden ja palveluiden esittelyt sekä backstage–tyylinen yritysten esittely kulissien takaa. Mainoksia pidettiin sisältönä, jota missään nimessä ei haluttaisi katsoa Periscopesta.