Ravintola Teerenpelin brändi
Malaste, Paavo-Sakari (2007)
Malaste, Paavo-Sakari
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändiä ja sen luomista palveluyrityksissä. Tässä työssä tutkitaan myös millaisena asiakkaat kokevat Teerenpeli-ravintolan brändin. Teoriaosassa selvitetään brändin luomista ja asemointia palveluyrityksissä. Brändin luomiseen palveluyrityksissä liittyy samoja piirteitä kuin tavaroidenkin kohdalla, mutta palvelut eroavat tavaroista siinä, että ne ovat aineettomia. Brändillä tarkoitetaan sekä brändin luojan näkemystä eli brändi-identiteettiä että asiakkaiden näkemystä, brändi-imagoa. Joskus voi olla tilanne, että brändin luojan tarkoittama kuva ei välity kuluttajille sellaisena kuin se on tarkoitettu, vaan luojan ja kuluttajan näkemyksien välillä on kuilu. Brändin luomisessa tuleekin kiinnittää huomiota myös kuluttajan tarpeisiin ja mielikuviin, jotta pystytään rakentamaan vahva ja kestävä brändi. Brändi on kuitenkin lopulta kuluttajan luoma mielikuva tuotteesta. Empiriaosuudessa toteutettiin brändikysely Teerenpelin asiakkaille kolmessa kaupungissa: Helsingissä, Lahdessa ja Tampereella. Kyselyllä haluttiin selvittää millaisia mielikuvia ravintolan asiakkailla on asiasta ja mahdollisia kehitysehdotuksia ravintolalle. Tulosten perusteella pystyttiin vertaamaan kolmen eri kaupungin Teerenpeli-ravintolan brändiä ja sitä, eroavatko ne toisistaan. Tuloksia verrattiin myös Teerenpeli-ravintoloiden omistajan näkemykseen siitä, millaiseksi hän on halunnut ravintolan luoda. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Teerenpeli luo asiakkailleen mielikuvan viihtyvyydestä, mieleenpainuvasta henkilökunnasta sekä laadukkaasta olutravintolasta, jolla on myös laaja valikoima omia tuotteita. Ravintoloissa painotettiin eri asioita kaupungista riippuen. Vastauksien perusteella voidaan myös sanoa, että omistajan ja asiakkaiden näkemysten välillä brändistä oli eroja.