NOSH-brändin identiteetin ja imagon yhdenmukaisuus
Selin, Kristiina (2016)
Selin, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016071313593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016071313593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää brändin identiteetin ja imagon yhdenmukaisuutta. Toimeksiantajana oli Nosh Company Oy ja työssä tarkasteltiin heidän brändiään NOSH. Tavoitteena oli saada arvokasta tietoa brändin imagosta, jota yritys pystyy hyödyntämään tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin yhdistelmänä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmä oli avoin haastattelu. Haastattelut tehtiin yrityksen viidelle työntekijälle, joissa selvitettiin NOSH:n identiteetti. Tiedonkeruu tapahtui yrityksen kolmessa eri toimipisteettä loka-marraskuun aikana. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmä oli kysely ja tiedonkeruu tapahtui yrityksen Facebook-sivujen kautta. Kyselyn kysymykset pohjautuivat identiteetistä ilmi tulleisiin asioihin. Kysely oli auki 23.11.2015-6.12.2015 ja vastauksia saatiin yhteensä 1058.
Haastattelututkimuksen tulosten perusteella NOSH-brändin identiteettiä voidaan kuvata helposti lähestyttäväksi, iloiseksi ja positiiviseksi. Asiakkaiden mieltämän imago puolestaan kiteytyy ekologisuuteen, kotimaisuuteen ja laadukkuuteen. Vaikka identiteetti ja imago eivät täysin kohdanneet, voidaan brändiä silti pitää yhdenmukaisena. Ongelmaksi muodostui asiakkaiden tuotelähtöinen ajattelutapa, jolloin esimerkiksi laadukkuus oli heille yksi avaintekijä. Kuitenkin yrityksen määrittelemä identiteetti heijastui myös asiakkaiden vastauksista ja näin ollen imago myötäili selkeästi identiteettiä.
Tulevaisuudessa mahdollisia tutkimusaiheita olisi vaatekutsu- ja verkkokauppa-asiakkaiden näkemyserot brändin imagosta. Myös tätä samaista aihetta voisi tutkia uudestaan ja katsoa, onko yritys pystynyt pitämään brändin yhdenmukaisuuden, vaikka yritys kasvaa koko ajan.
Tutkimus toteutettiin yhdistelmänä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmä oli avoin haastattelu. Haastattelut tehtiin yrityksen viidelle työntekijälle, joissa selvitettiin NOSH:n identiteetti. Tiedonkeruu tapahtui yrityksen kolmessa eri toimipisteettä loka-marraskuun aikana. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmä oli kysely ja tiedonkeruu tapahtui yrityksen Facebook-sivujen kautta. Kyselyn kysymykset pohjautuivat identiteetistä ilmi tulleisiin asioihin. Kysely oli auki 23.11.2015-6.12.2015 ja vastauksia saatiin yhteensä 1058.
Haastattelututkimuksen tulosten perusteella NOSH-brändin identiteettiä voidaan kuvata helposti lähestyttäväksi, iloiseksi ja positiiviseksi. Asiakkaiden mieltämän imago puolestaan kiteytyy ekologisuuteen, kotimaisuuteen ja laadukkuuteen. Vaikka identiteetti ja imago eivät täysin kohdanneet, voidaan brändiä silti pitää yhdenmukaisena. Ongelmaksi muodostui asiakkaiden tuotelähtöinen ajattelutapa, jolloin esimerkiksi laadukkuus oli heille yksi avaintekijä. Kuitenkin yrityksen määrittelemä identiteetti heijastui myös asiakkaiden vastauksista ja näin ollen imago myötäili selkeästi identiteettiä.
Tulevaisuudessa mahdollisia tutkimusaiheita olisi vaatekutsu- ja verkkokauppa-asiakkaiden näkemyserot brändin imagosta. Myös tätä samaista aihetta voisi tutkia uudestaan ja katsoa, onko yritys pystynyt pitämään brändin yhdenmukaisuuden, vaikka yritys kasvaa koko ajan.