Sinisen meren strategia tapahtumamarkkinoinnissa
Vainikka, Miia (2007)
Vainikka, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on uudistaa Etelä-Suomen Sanomien kesäkiertuetta 2006. Kiertue uudistetaan Chan Kimin & Mauborgnen kehittämän sinisen meren strategian mukaiseksi, joka on otettu käyttöön Etelä-Suomen Sanomien markkinointistrategiana. Opinnäytetyössä tarkastellaan sinisen meren strategian pääpiirteitä sekä Etelä-Suomen Sanomien kesäkiertuetta 2006 osana tapahtumamarkkinointia. Toiminnallinen osuus koostuu kiertueen muokkaamisesta strategian mukaiseksi ja koko työn lopputuloksena on suunnitelma kesäkiertueesta 2007. Suunnitelma sisältää muun muassa markkinoinnin, henkilökunnan sekä oheismateriaalien käytön tapahtumissa Kesäkiertueen 2006 tarkoituksena on ollut kiertää Etelä-Suomen Sanomien levikkialueen kesätapahtumissa ja tarjota lehden tilauksia kuluttajille. Myös toimittajan tapaaminen on ollut mahdollista. Kiertue on keskittynyt lähinnä myynnillisyyteen ja tapahtumat ovat olleet pääsääntöisesti markkinatyylisiä kesätapahtumia. Sinisen meren strategia sisältää muun muassa viitekehyksen ja analyyttisia työkaluja, joi-den avulla kesäkiertuetta lähdetään muokkaamaan uudeksi. Viitekehyksen ja työ-kalujen avulla vanhasta kiertueesta poistetaan, supistetaan, korostetaan ja luodaan siihen olennaisesti liittyviä tekijöitä, kuten myynnillisyyttä, markkinointia ja tee-ma. Kesäkiertuetta 2006 muokattiin sinisen meren strategian työkalujen ja viitekehyk-sen avulla, jolloin saatiin alustava suunnitelma uudelle kesäkiertueelle. Suunni-telma osoitti, että uudessa kesäkiertueessa toimittajan roolia sekä vuorovaikutusta tulisi korostaa. Myös kiertueeseen kuuluvien tapahtumien valintaan tulisi kiinnit-tää enemmän huomiota. Suunnitelman pohjana käytettiin myös osia Etelä-Suomen Sanomien markkinointistrategiasta. Kesäkiertue 2007 laadittiin edellä mainitun muokatun suunnitelman pohjalta. Ke-säkiertue 2007 keskittyi vuorovaikutukseen ja toimittajalla oli selkeästi suurempi rooli kuin aikaisempina vuosina. Kiertueelle otettiin mukaan kesätapahtumien lisäksi lastentapahtumia, konsertti sekä ravit, jotta useampien potentiaalisten asia-kasryhmien tavoittaminen olisi mahdollista. Uutena asiana tuotiin esille monime-dian käyttäminen osana kesäkiertuetta.