Accessibility of the Public Transport in Helsinki Metropolitan Area
Asp, Elisa (2016)
Asp, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082013752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082013752
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli arvioida ja analysoida julkisten liikennevälineiden, pysäkkien ja asemien esteettömyyttä testikäyttäjän avulla Helsingin keskustassa. Testikäyttäjällä oli lastenvaunut, ja hän edustaa perhematkailua.
Julkisen liikenteen linjat valittiin tätä opinnäytetyötä varten siten, että niillä pääsee suosituille nähtävyyksille Helsingissä. Lentokenttäjuna ja lentokentän juna-asema testattiin myös, sillä ne ovat matkailun ja matkailijoiden kannalta merkittäviä sekä hiljattain rakennettuja. Kohteeksi valittiin Helsinki, koska se on maan suosituin matkakohde niin ulkomaisten kuin kotimaan matkailijoiden keskuudessa. Yleishyödyllinen opinnäytetyö tuloksineen voi hyödyttää matkailun markkinointiorganisaatioita Visit Finlandia ja Visit Helsinkiä vahvistamalla mielikuvaa käyttäjäystävällisestä ja esteettömästä kohteesta.
Tärkeimmät lähteet olivat Invalidiliitto, joka vaikuttaa Suomessa vammaisten ihmisten ihmisoikeuksien, yhdenvertaisten mahdollisuuksien ja hyvän arjen puolesta (Invalidiliitto 2016) sekä European Network for Accessible Tourism (Euroopan esteettömän matkailun järjestö, ENAT), voittoa tavoittelematon infopankki esteettömään matkailuun liittyvistä asioista (ENAT 2016).
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Päätutkimusmenetelmät olivat teemahaastattelut, strukturoitu havainnointi, valokuvaaminen ja testikäyttäjän arvioinnit liikennevälineiden esteettömyydestä. Kaikki tämän opinnäytetyön valokuvat on ottanut kirjoittaja itse. Tutkimus suoritettiin pääasiassa maaliskuun ja toukokuun alun välissä 2016.
Tulosten mukaan Helsingin julkiset matalalattiaiset liikennevälineet ovat esteettömiä myös itsenäisesti liikkuvalle. Portaalliset liikennevälineet ovat esteettömiä avustajan kanssa liikuttaessa. Pysäkkien ja asemien esteettömyydessä on eroja. Suurin haaste on pysäkin ja liikennevälineen sisäänkäynnin välinen tasoero ja leveä rako. Helsinkiä voidaan kuitenkin pitää kohtuullisen esteettömänä matkailukohteena.
Esteetön matkailu ja kohteiden kehittäminen on ollut kiinnostava aihe viime vuosina. Esteettömästä matkailusta tehtyjä opinnäytetöitä ovat esimerkiksi Accessible Tourism: A Study of accessibility in Hotel Chains, Public Transport and Ferry Companies in Helsinki (Khatri, Kumar; Shrestha, Rajkumar; Mahat, Ujjwal, 2012) ja Istanbul Inspirations - Case: A Study on the Accessibility of Historical Attractions (Heiskanen, 2014) sekä The Accessibility of Cultural Attractions for All Senses in Kerava (Toivanen ja Laine, 2015).
Asiasanat: Esteettömyys, Helsinki, Kaupunkimatkailu, Julkinen liikenne, Testikäyttäjä
Julkisen liikenteen linjat valittiin tätä opinnäytetyötä varten siten, että niillä pääsee suosituille nähtävyyksille Helsingissä. Lentokenttäjuna ja lentokentän juna-asema testattiin myös, sillä ne ovat matkailun ja matkailijoiden kannalta merkittäviä sekä hiljattain rakennettuja. Kohteeksi valittiin Helsinki, koska se on maan suosituin matkakohde niin ulkomaisten kuin kotimaan matkailijoiden keskuudessa. Yleishyödyllinen opinnäytetyö tuloksineen voi hyödyttää matkailun markkinointiorganisaatioita Visit Finlandia ja Visit Helsinkiä vahvistamalla mielikuvaa käyttäjäystävällisestä ja esteettömästä kohteesta.
Tärkeimmät lähteet olivat Invalidiliitto, joka vaikuttaa Suomessa vammaisten ihmisten ihmisoikeuksien, yhdenvertaisten mahdollisuuksien ja hyvän arjen puolesta (Invalidiliitto 2016) sekä European Network for Accessible Tourism (Euroopan esteettömän matkailun järjestö, ENAT), voittoa tavoittelematon infopankki esteettömään matkailuun liittyvistä asioista (ENAT 2016).
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Päätutkimusmenetelmät olivat teemahaastattelut, strukturoitu havainnointi, valokuvaaminen ja testikäyttäjän arvioinnit liikennevälineiden esteettömyydestä. Kaikki tämän opinnäytetyön valokuvat on ottanut kirjoittaja itse. Tutkimus suoritettiin pääasiassa maaliskuun ja toukokuun alun välissä 2016.
Tulosten mukaan Helsingin julkiset matalalattiaiset liikennevälineet ovat esteettömiä myös itsenäisesti liikkuvalle. Portaalliset liikennevälineet ovat esteettömiä avustajan kanssa liikuttaessa. Pysäkkien ja asemien esteettömyydessä on eroja. Suurin haaste on pysäkin ja liikennevälineen sisäänkäynnin välinen tasoero ja leveä rako. Helsinkiä voidaan kuitenkin pitää kohtuullisen esteettömänä matkailukohteena.
Esteetön matkailu ja kohteiden kehittäminen on ollut kiinnostava aihe viime vuosina. Esteettömästä matkailusta tehtyjä opinnäytetöitä ovat esimerkiksi Accessible Tourism: A Study of accessibility in Hotel Chains, Public Transport and Ferry Companies in Helsinki (Khatri, Kumar; Shrestha, Rajkumar; Mahat, Ujjwal, 2012) ja Istanbul Inspirations - Case: A Study on the Accessibility of Historical Attractions (Heiskanen, 2014) sekä The Accessibility of Cultural Attractions for All Senses in Kerava (Toivanen ja Laine, 2015).
Asiasanat: Esteettömyys, Helsinki, Kaupunkimatkailu, Julkinen liikenne, Testikäyttäjä