UUSI OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI KURAATTORIN NÄKÖKULMASTA
Seikkula, Sari (2016)
Seikkula, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513797
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten 1.8.2014 voimaan tullut oppi-las- ja opiskelijahuoltolaki näkyi kuraattoreiden työssä ja miten lain tuomat velvoitteet on kunnissa järjestetty.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lain keskeisiä sisältöjä, kuten oppilashuol-toryhmien toimintaa, yhteisöllistä oppilashuoltotyötä sekä osallisuutta koulussa.
Toteutin opinnäytetyön teemahaastattelemalla lähialueen koulukuraattoreita. Aineis-ton perusteella voidaankin todeta, että kuraattoreiden työkenttä on laaja sekä työteh-tävät olivat moninaisia. Koulukuraattoreiden työ painottui korjaavaan yksilötyöhön ennaltaehkäisevän työn kustannuksella. Kunnat olivat aineiston perusteella hoitaneet lain vaatimat velvoitteet eri tavoin. Koulukuraattorit kaipasivat työhönsä yhteisiä työvälineitä kirjaamiseen sekä enemmän aikaa yhteisölliseen työhön kouluissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lain keskeisiä sisältöjä, kuten oppilashuol-toryhmien toimintaa, yhteisöllistä oppilashuoltotyötä sekä osallisuutta koulussa.
Toteutin opinnäytetyön teemahaastattelemalla lähialueen koulukuraattoreita. Aineis-ton perusteella voidaankin todeta, että kuraattoreiden työkenttä on laaja sekä työteh-tävät olivat moninaisia. Koulukuraattoreiden työ painottui korjaavaan yksilötyöhön ennaltaehkäisevän työn kustannuksella. Kunnat olivat aineiston perusteella hoitaneet lain vaatimat velvoitteet eri tavoin. Koulukuraattorit kaipasivat työhönsä yhteisiä työvälineitä kirjaamiseen sekä enemmän aikaa yhteisölliseen työhön kouluissa.