"Welcome to my life, You see it is not easy" : Musiikillinen omaelämäkertatyöskentely lastensuojelun asiakkaana olevan nuoren kanssa
Nieminen, Emmi (2016)
Nieminen, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513802
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kokeilla musiikillista omaelämäkertatyöskentelyä lastensuojelun asiakkaana olevan nuoren kanssa. Työskentely toteutettiin kolmen nuoren kanssa pirkanmaalaisessa lastensuojelulaitoksessa. Tarkoituksena oli selvittää, voisiko tällaisesta työskentelymuodosta olla hyötyä lastensuojelussa.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä olivat kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien käyttö lastensuojelussa, musiikin käytön merkitys sekä elämäkerrallinen työskentely. Teoriaosuudessa avattiin myös nuoruutta kehitysvaiheena.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti työstämällä nuorten kanssa heidän musiikilliset omaelämäkertansa. Musiikilliset omaelämäkerrat koostuivat kappaleista, jotka nuoret kokivat tärkeiksi tai merkityksellisiksi. Työskentely nuorten kanssa tapahtui yksilöllisten tapaamisten aikana. Tavoitteena oli työskentelyn aikana selvittää, kuinka nuori itse hyötyisi musiikillisesta omaelämäkertatyöskentelystä, mitä hyötyä siitä olisi nuoren näkökulmasta työntekijälle ja mitä lisäarvoa työskentely voisi tuoda nuoren ja työntekijän väliseen vuorovaikutukseen. Aineistoa hankittiin havainnoimal-la nuorten työskentelyä sekä keskustelemalla heidän kanssaan työskentelystä.
Tämän opinnäytetyön valossa musiikillinen omaelämäkertatyöskentely näyttää menetelmältä, josta voisi olla hyötyä lastensuojelussa. Työskentelyn todettiin muun muassa auttavan nuorta muistelemaan omaa elämäänsä sekä ilmaisemaan itseään. Menetelmän todettiin toimivan myös nuorelle ja työntekijälle tutustumisen välineenä ja yhteisen ajan mahdollistajana. Työskentelyn pohjalta koottiin lopuksi myös ohjeistus työntekijöille menetelmän käyttöä varten.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä olivat kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien käyttö lastensuojelussa, musiikin käytön merkitys sekä elämäkerrallinen työskentely. Teoriaosuudessa avattiin myös nuoruutta kehitysvaiheena.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti työstämällä nuorten kanssa heidän musiikilliset omaelämäkertansa. Musiikilliset omaelämäkerrat koostuivat kappaleista, jotka nuoret kokivat tärkeiksi tai merkityksellisiksi. Työskentely nuorten kanssa tapahtui yksilöllisten tapaamisten aikana. Tavoitteena oli työskentelyn aikana selvittää, kuinka nuori itse hyötyisi musiikillisesta omaelämäkertatyöskentelystä, mitä hyötyä siitä olisi nuoren näkökulmasta työntekijälle ja mitä lisäarvoa työskentely voisi tuoda nuoren ja työntekijän väliseen vuorovaikutukseen. Aineistoa hankittiin havainnoimal-la nuorten työskentelyä sekä keskustelemalla heidän kanssaan työskentelystä.
Tämän opinnäytetyön valossa musiikillinen omaelämäkertatyöskentely näyttää menetelmältä, josta voisi olla hyötyä lastensuojelussa. Työskentelyn todettiin muun muassa auttavan nuorta muistelemaan omaa elämäänsä sekä ilmaisemaan itseään. Menetelmän todettiin toimivan myös nuorelle ja työntekijälle tutustumisen välineenä ja yhteisen ajan mahdollistajana. Työskentelyn pohjalta koottiin lopuksi myös ohjeistus työntekijöille menetelmän käyttöä varten.