Tunnetila : Kokemuksia moniaistisen monitoimitilan toteutuksesta Kiipulan ammattiopistoon
Nikupeteri, Pauliina (2016)
Nikupeteri, Pauliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082613820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082613820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa moniaistinen monitoimitila Kiipulan ammattiopistoon ja selvittää miten työskentelyyn osallistuneet opiskelijat kokivat prosessin. Tilan käyttötarkoituksena oli toimia iltaisin vapaa-ajantilana ja päivisin esimerkiksi opetuskäytössä tai kokoustilana. Työskentelyyn osallistui opiskelijoita käsi- ja taideteollisuusalalta, kiinteistöpalvelualalta ja ICT-alalta.
Työn taustalla vaikuttivat sosiaalipedagogiset ja sosiaalikulttuurisen innostamisen näkökulmat. Suunnittelun pohjaksi perehdyttiin multisensoriin ympäristöihin, tilasuunnitteluun ja tilojen vaatimaan tekniikkaan. Opiskelijoiden kokemuksia pyrittiin selvittämään havainnoinnin ja haastattelujen avulla.
Työn tuloksena syntyi ammattiopiston vapaa-ajantiloihin monikäyttöinen, toimiva ja esteettisesti miellyttävä tila, jossa voidaan sekä oleilla että opettaa. Opiskelijoiden kokemus työskentelystä oli pääosin positiivinen. Osa suhtautui työskentelyyn kuin mihin tahansa koulutehtävään, osalle tekemisestä tuli selkeämmin voimaantumisen kokemuksia. Nämä kokemukset olivat erittäin tavoiteltavia, eikä negatiivisia vaikutuksia ilmentynyt, joten tämäntyyppistä toimintaa voisi olla hyvä jatkaa opiskelun tukena.
Työn taustalla vaikuttivat sosiaalipedagogiset ja sosiaalikulttuurisen innostamisen näkökulmat. Suunnittelun pohjaksi perehdyttiin multisensoriin ympäristöihin, tilasuunnitteluun ja tilojen vaatimaan tekniikkaan. Opiskelijoiden kokemuksia pyrittiin selvittämään havainnoinnin ja haastattelujen avulla.
Työn tuloksena syntyi ammattiopiston vapaa-ajantiloihin monikäyttöinen, toimiva ja esteettisesti miellyttävä tila, jossa voidaan sekä oleilla että opettaa. Opiskelijoiden kokemus työskentelystä oli pääosin positiivinen. Osa suhtautui työskentelyyn kuin mihin tahansa koulutehtävään, osalle tekemisestä tuli selkeämmin voimaantumisen kokemuksia. Nämä kokemukset olivat erittäin tavoiteltavia, eikä negatiivisia vaikutuksia ilmentynyt, joten tämäntyyppistä toimintaa voisi olla hyvä jatkaa opiskelun tukena.