Tapahtumilla tuloksiin
Komi, Miia (2008)
Komi, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtumamarkkinointia ja tapahtuman järjestämistä. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tiivis tapahtuman järjestämisen käsikirja. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Etelä-Suomen Sanomille. Opinnäytetyön teoriaosa pohtii tapahtumamarkkinointia ja sen vahvuuksia. Siinä korostetaan sitä, että tapahtumamarkkinoinnin tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jotta sen avulla voidaan vahvistaa suhteita sidosryhmiin ja kehittää yrityskuvaa sekä mainetta. Teoriaosassa tarkastellaan myös tapahtumaa palvelutuotteena, tapahtuman laatua, yritystapahtumia, sekä tapahtuman järjestämistä, jossa tulee huomioida useita yksityiskohtia. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli tapahtuman järjestämisen käsikirja pohjautuu tapahtumamarkkinointia ja tapahtuman järjestämistä käsitteleviin teoksiin. Käsikirja toimii toimeksiantajan apuna pohdittaessa, millainen tapahtuma on kohderyhmälle oikea ja mitä osa-alueita tapahtuman järjestämisessä tulee huomioida. Käsikirjaa voidaan soveltaa erilaisten tapahtumien suunnittelussa. Opinnäytetyön perusteella voidaan vahvistaa, että tapahtumamarkkinoinnin keinoin yritys voi välittää arvojaan, kehittää imagoaan ja vahvistaa sidosryhmäsuhteitaan. Tapahtumamarkkinoinnista on hyötyä vain, jos sille on asetettu tavoitteet ja jos se on yhdistetty markkinointiviestinnän muihin toimenpiteisiin. Opinnäytetyön perusteella voidaan myös todeta, että tapahtuman järjestäminen sisältää selkeät osaalueet, jotka tulee kaikki huomioida tilaisuuden suunnittelussa. Onnistuneessa tapahtumassa vuorovaikutteisuus korostuu, ja organisaation edustajat käyvät vuoropuhelua kohderyhmän kanssa.".