Kuvaileva kirjallisuuskatsaus erityistä tukea tarvitsevan, alakouluikäisen, haastavakäytöksisen Asperger-lapsen tuesta kuntouttavassa arjessa
Vanhala, Marita (2016)
Vanhala, Marita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083013878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083013878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pyrkimyksenä oli koota ja tuoda esille kirjallisuuskatsauksen keinoin miten kuntouttavassa arjessa kyetään tukemaan alakouluikäistä, erityistä tukea tarvitsevaa, haastava käytöksistä Asperger-lasta. Työn tavoitteena oli koota ja tuoda esille tietoa Aspergerista ja Asperger-lapsen haasteista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille, jotka työskentelevät Asperger-lasten kanssa.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus koostui neljästä vaiheesta: tutkimuskysymyksen muodostaminen, aineiston keruu, aineiston kuvailu ja tulosten tarkastelu.
Aineisto rajattiin vuosiin 2006-2016. Tutkimusaineistoa kerättiin tietokannoista Terveysportti ja Melinda. Näiden lisäksi suoritettiin manuaalinen tiedonhaku Google Scholarista sekä käytettiin Kotkan kaupungin kirjastopalveluita. Hakusanoina käytettiin Asperger, Asperger-lapsi, kuntouttava arki, kuntoutus ja toimintakyky. Aineiston sisäänottokriteereihin kuului se, että niiden tuli koskea Asperger-lapsen kuntoutusta ja/tai kuntouttavaa arkea.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella sain tuloksena sen, että kuntouttavassa arjessa kyetään tukemaan erityistä tukea tarvitsevaa alakouluikäistä haastava käytöksistä Asperger-lasta luomalla arkeen päivästruktuurit, selkeät toimintaohjeet sekä opettamalla kommunikointikeinoja.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus koostui neljästä vaiheesta: tutkimuskysymyksen muodostaminen, aineiston keruu, aineiston kuvailu ja tulosten tarkastelu.
Aineisto rajattiin vuosiin 2006-2016. Tutkimusaineistoa kerättiin tietokannoista Terveysportti ja Melinda. Näiden lisäksi suoritettiin manuaalinen tiedonhaku Google Scholarista sekä käytettiin Kotkan kaupungin kirjastopalveluita. Hakusanoina käytettiin Asperger, Asperger-lapsi, kuntouttava arki, kuntoutus ja toimintakyky. Aineiston sisäänottokriteereihin kuului se, että niiden tuli koskea Asperger-lapsen kuntoutusta ja/tai kuntouttavaa arkea.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella sain tuloksena sen, että kuntouttavassa arjessa kyetään tukemaan erityistä tukea tarvitsevaa alakouluikäistä haastava käytöksistä Asperger-lasta luomalla arkeen päivästruktuurit, selkeät toimintaohjeet sekä opettamalla kommunikointikeinoja.