Leader-Karhuseudun tunnettuustutkimus yritysten keskudessa
Rimpiläinen, Samuli (2016)
Rimpiläinen, Samuli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113973
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään Leader Karhuseutu-järjeston tunnettuutta sen kohderyhmäyritysten keskuudessa ja mistä tämä tunnettuus on peräisin kussakin tapauksessa. Samalla pyrittiin selvittämään olisiko niillä, jotka eivät ole hakeneet Leader-tukea, mahdollisesti kiinnostusta hakea sitä tulevaisuudessa ja mitä kanavoita yritykset käyttivät hakeakseen neuvontaa tai rahoitusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pyrittiin arvioimaan tunnettuuden käsitettä ja sen merkitystä markkinoinnissa, sekä palvelumarkkinointia, jonka osana olivat palvelutuotteet ja nonprofit-organisaatioiden markkinointi. Leader Karhuseutu ei ehkä ole täsmälleen nonprofit-organisaatio, mutta monet samat periaatteet ja keinot pätevät sen kohdalla sekä toimintaan että markkinointiin. Myös brändin käsite ja merkitys nostettiin esille, koska se on tärkeä osa tunnettuutta. Leader Karhuseutu esiteltiin mahdollisimman perusteellisesti, koska järjestö ei luultavasti ole monelle tuttu ja sen toiminta on tärkeä osa työn ja tutkimustulosten pohdintaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin lomakehaastattelussa. Haastatteluissa käytettiin Google Docs-muotoista verkkolomaketta. Tutkimus varmensi olettamuksen, ettei Leader Karhuseutu ole erityisen hyvin tunnettu nimi kohdeyleisönsä keskuudessa. Tosin saatiin myös selville että joukossa, joka ei tuntenut Leader Karhuseutua, oli ihmisiä, jotka olisivat kiinnostuneet mahdollisesti hakemaa Leader-tukea tulevaisuudessa. Kuten Leader Karhuseudun yhteyshenkilö arvioi, yritysneuvonta- ja yritystukipalvelut, sekä näiden toimipisteissä jaettavat esitteet, olivat suurin kanava tunnettuuden lisäämiseksi. Kehitysehdotuksena hakukoneoptimointi, brändin vahvistamisen jatkaminen yleisessä tietoudessa, sekä mahdollisten aukkojen paikkaaminen muiden yrityspalveluiden kanssa. Lisäksi ehdotettiin tutkimuksen toistamista tulevaisuudessa kasvun mittaamista varten.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pyrittiin arvioimaan tunnettuuden käsitettä ja sen merkitystä markkinoinnissa, sekä palvelumarkkinointia, jonka osana olivat palvelutuotteet ja nonprofit-organisaatioiden markkinointi. Leader Karhuseutu ei ehkä ole täsmälleen nonprofit-organisaatio, mutta monet samat periaatteet ja keinot pätevät sen kohdalla sekä toimintaan että markkinointiin. Myös brändin käsite ja merkitys nostettiin esille, koska se on tärkeä osa tunnettuutta. Leader Karhuseutu esiteltiin mahdollisimman perusteellisesti, koska järjestö ei luultavasti ole monelle tuttu ja sen toiminta on tärkeä osa työn ja tutkimustulosten pohdintaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin lomakehaastattelussa. Haastatteluissa käytettiin Google Docs-muotoista verkkolomaketta. Tutkimus varmensi olettamuksen, ettei Leader Karhuseutu ole erityisen hyvin tunnettu nimi kohdeyleisönsä keskuudessa. Tosin saatiin myös selville että joukossa, joka ei tuntenut Leader Karhuseutua, oli ihmisiä, jotka olisivat kiinnostuneet mahdollisesti hakemaa Leader-tukea tulevaisuudessa. Kuten Leader Karhuseudun yhteyshenkilö arvioi, yritysneuvonta- ja yritystukipalvelut, sekä näiden toimipisteissä jaettavat esitteet, olivat suurin kanava tunnettuuden lisäämiseksi. Kehitysehdotuksena hakukoneoptimointi, brändin vahvistamisen jatkaminen yleisessä tietoudessa, sekä mahdollisten aukkojen paikkaaminen muiden yrityspalveluiden kanssa. Lisäksi ehdotettiin tutkimuksen toistamista tulevaisuudessa kasvun mittaamista varten.