Päiväkodin musiikinopetuksen haasteita : suunnitelma esikoulun musiikin ja kuvataiteen integroivaan opetukseen syyslukukaudeksi
Arminen, Tarja (2011)
Arminen, Tarja
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090214003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090214003
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä on kaksi tavoitetta. Ensiksi opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tavalla päiväkodin hoitohenkilökunta kokee musiikkituokioiden pitämisen. Toisena tavoitteena on vastata näihin tarpeisiin, kehittämällä opetusmateriaalia, joka sopii päiväkodin hoitohenkilökunnan pitämiin musiikkihetkiin.
Tutkin avoimella kyselylomakkeella erään lahtelaisen päiväkodin hoitohenkilökunnan ajatuksia musiikin opettamisesta. Kyselyn merkittävin tulos liittyi henkilökunnan saamaan musiikkikoulutukseen ja uskoon omista pedagogisista taidoistaan musiikin opetuksessa. Henkilökunnan kokemukset omista musiikkiopinnoistaan olivat kielteisiä: opetus oli riittämätöntä tai sen laatu koettiin huonoksi. Ohjaajat kuitenkin selviytyivät, vaikka omissa musiikillisissa taidoissa nähtiin puutteita. Musiikin positiiviset vaikutukset lapsiin kannustivat henkilökuntaa eniten.
Tässä työssä esiteltävä musiikin opetussuunnitelma sisältää musiikin tuntisuunnitelmat esikoulun syyslukukauden ajaksi (Liite 2). Tuntisuunnitelmat ovat mallina musiikkituokioiden suunnittelua ja toteutusta varten. Ne ovat ehdotus siitä, kuinka musiikkituokiot voisi rakentaa, mitä aiheita niissä voisi käsitellä ja miten ne voisi toteuttaa. Suunnitelmissa integroidaan musiikkia ja kuvataidetta. Liite sisältää kuvataidemateriaalia, jota voi käyttää suunnitelmien toteutuksessa opetusmateriaalina. Tarkoituksena on, että musiikki ja kuvataide toimivat lapsille tunteita ja mielikuvitusta herättävänä ja kehittävänä välineinä.
Taustatietona esitellään varhaiskasvatuksen valtakunnallisia ja kunnallisia taiteen ja kulttuurin opetussuunnitelmia. Näistä on erityisesti esitetty musiikin ja kuvataiteen painotukset.
Tutkin avoimella kyselylomakkeella erään lahtelaisen päiväkodin hoitohenkilökunnan ajatuksia musiikin opettamisesta. Kyselyn merkittävin tulos liittyi henkilökunnan saamaan musiikkikoulutukseen ja uskoon omista pedagogisista taidoistaan musiikin opetuksessa. Henkilökunnan kokemukset omista musiikkiopinnoistaan olivat kielteisiä: opetus oli riittämätöntä tai sen laatu koettiin huonoksi. Ohjaajat kuitenkin selviytyivät, vaikka omissa musiikillisissa taidoissa nähtiin puutteita. Musiikin positiiviset vaikutukset lapsiin kannustivat henkilökuntaa eniten.
Tässä työssä esiteltävä musiikin opetussuunnitelma sisältää musiikin tuntisuunnitelmat esikoulun syyslukukauden ajaksi (Liite 2). Tuntisuunnitelmat ovat mallina musiikkituokioiden suunnittelua ja toteutusta varten. Ne ovat ehdotus siitä, kuinka musiikkituokiot voisi rakentaa, mitä aiheita niissä voisi käsitellä ja miten ne voisi toteuttaa. Suunnitelmissa integroidaan musiikkia ja kuvataidetta. Liite sisältää kuvataidemateriaalia, jota voi käyttää suunnitelmien toteutuksessa opetusmateriaalina. Tarkoituksena on, että musiikki ja kuvataide toimivat lapsille tunteita ja mielikuvitusta herättävänä ja kehittävänä välineinä.
Taustatietona esitellään varhaiskasvatuksen valtakunnallisia ja kunnallisia taiteen ja kulttuurin opetussuunnitelmia. Näistä on erityisesti esitetty musiikin ja kuvataiteen painotukset.