Business Potential of Insect Food : Studying the attitudes towards edible insects among young adults
Kohl, Alexander (2016)
Kohl, Alexander
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513811
Tiivistelmä
Maailman väkiluku tulee useiden ennusteiden mukaan ylittämään 9 miljardia vuoteen 2050 mennessä. Jotta kasvavaan ruoan kysyntään voitaisiin vastata, ruoan tuotannon täytyy kaksinkertaistua, mikä vaatii uusien ja ympäristöystävällisempien ravintolähteiden käyttöönottoa. Hyönteisruoka voisi olla yksi potentiaalinen ratkaisu tähän ongelmaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia hyönteisruoan liiketoimintapotentiaalia kartoittamalla nuorten aikuisten asenteita ja tuntemuksia hyönteisruokaa kohtaan ja löytämällä potentiaalisia lähestymistapoja hyönteisruoan markkinointiin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kahden fokusryhmähaastattelun kautta, jotka järjestettiin Huhtikuussa 2016. Haastatteluihin osallistui yhteensä 10 henkilöä viidestä eri maasta.
Haastateltavat olivat yleisesti ottaen kiinnostuneita hyönteisruoasta ja heillä oli pääosin positiivisia ajatuksia sitä kohtaan. Päähuolenaiheet liittyivät hyönteisruokatuotteiden makuun ja ulkonäköön, ja suurin osa haastateltavista olikin sitä mieltä, että hyönteiset tulisi mielummin piilottaa muun ruoan sekaan kuin tarjota niitä sellaisenaan. Suurin osa haastateltavista oli yhtä mieltä siitä, että hyönteisruokatuotteiden markkinoinnin yhteydessä olisi syytä tarjota informaatiota syötävien hyönteisten potentiaalisista terveys- ja ympäristöhyödyistä.
Myöhempää tutkimusta voitaisiin tehdä suuremmalla otannalla eri ikäryhmille, täten voitaisiin saada kokonaisvaltaisempi kuva kuluttajien asenteista hyönteisruokaa kohtaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia hyönteisruoan liiketoimintapotentiaalia kartoittamalla nuorten aikuisten asenteita ja tuntemuksia hyönteisruokaa kohtaan ja löytämällä potentiaalisia lähestymistapoja hyönteisruoan markkinointiin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kahden fokusryhmähaastattelun kautta, jotka järjestettiin Huhtikuussa 2016. Haastatteluihin osallistui yhteensä 10 henkilöä viidestä eri maasta.
Haastateltavat olivat yleisesti ottaen kiinnostuneita hyönteisruoasta ja heillä oli pääosin positiivisia ajatuksia sitä kohtaan. Päähuolenaiheet liittyivät hyönteisruokatuotteiden makuun ja ulkonäköön, ja suurin osa haastateltavista olikin sitä mieltä, että hyönteiset tulisi mielummin piilottaa muun ruoan sekaan kuin tarjota niitä sellaisenaan. Suurin osa haastateltavista oli yhtä mieltä siitä, että hyönteisruokatuotteiden markkinoinnin yhteydessä olisi syytä tarjota informaatiota syötävien hyönteisten potentiaalisista terveys- ja ympäristöhyödyistä.
Myöhempää tutkimusta voitaisiin tehdä suuremmalla otannalla eri ikäryhmille, täten voitaisiin saada kokonaisvaltaisempi kuva kuluttajien asenteista hyönteisruokaa kohtaan.