Lautapelin avulla aistiärsykkeitä
Kinnunen, Tuovi (2016)
Kinnunen, Tuovi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614047
Tiivistelmä
Aistimme tuovat meille tietoa pystyäksemme toimimaan. Mikäli aistitieto ei kulkeudu aivoihin jäsentyneenä, emme reagoi saatuun aistitietoon mielekkäästi ja johdonmukaisesti. Aistitiedon käsittelyn pulmat ovat yleisiä. Yksi iso aistitiedon käsittelyn haasteista kärsivä ryhmä on autismikirjon henkilöt. Heistä jopa 73 %:lla on jonkinasteisia aistipulmia.
Poikkeavuuksia aistitiedon käsittelyssä voidaan kuntouttaa eri tavoin, muun muassa toimintaterapian keinoin. Myös erilaisissa aistituokioissa, esim. kehitysvammayksiköissä, osana viikoittaista toimintaa tarjotaan ohjatusti turvallisessa ympäristössä eri aistikanavilta aistiärsykkeitä aistipulmaisille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kiipulan ammattiopiston Teräskadun toimipaikka Tampereella. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan aistituokioita. Tavoitteena oli valmistaa aistituokiossa käytettäväksi lautapelin muodossa aistipeli. Pelejä ja pelaamista on jo pitkään hyödynnetty kuntoutuksessa ja opetuksessa. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena valmistettu aistipeli yhdistää eri aistikanavien kautta aistiärsykkeiden tarjoamisen sekä pelaamisen hyödyt. Aistipelin toivotaan tuovan apua autistisille henkilöille ja muille aistitiedon säätelyn haasteista kärsiville.
Aistipelin suunnittelussa ja valmistuksessa on ollut taustalla tukena ammattilaisten lista pelisuunnittelun perusprosessista. Aistipeli ja osana peliä aistiärsykkeitä tarjoava välineistö suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa vastaamaan tulevan pelin käyttäjäryhmän tarpeita. Peli ja aistivälineistö valmistettiin käsityönä. Valmiin pelin avulla on mahdollista tarjota ärsykkeitä kuulo-, näkö-, haju-, tunto- ja makuaisteille. Opinnäytetyöprosessi on kuvattu raporttiin projektisykli-toimintamallia mukaillen.
Poikkeavuuksia aistitiedon käsittelyssä voidaan kuntouttaa eri tavoin, muun muassa toimintaterapian keinoin. Myös erilaisissa aistituokioissa, esim. kehitysvammayksiköissä, osana viikoittaista toimintaa tarjotaan ohjatusti turvallisessa ympäristössä eri aistikanavilta aistiärsykkeitä aistipulmaisille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kiipulan ammattiopiston Teräskadun toimipaikka Tampereella. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan aistituokioita. Tavoitteena oli valmistaa aistituokiossa käytettäväksi lautapelin muodossa aistipeli. Pelejä ja pelaamista on jo pitkään hyödynnetty kuntoutuksessa ja opetuksessa. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena valmistettu aistipeli yhdistää eri aistikanavien kautta aistiärsykkeiden tarjoamisen sekä pelaamisen hyödyt. Aistipelin toivotaan tuovan apua autistisille henkilöille ja muille aistitiedon säätelyn haasteista kärsiville.
Aistipelin suunnittelussa ja valmistuksessa on ollut taustalla tukena ammattilaisten lista pelisuunnittelun perusprosessista. Aistipeli ja osana peliä aistiärsykkeitä tarjoava välineistö suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa vastaamaan tulevan pelin käyttäjäryhmän tarpeita. Peli ja aistivälineistö valmistettiin käsityönä. Valmiin pelin avulla on mahdollista tarjota ärsykkeitä kuulo-, näkö-, haju-, tunto- ja makuaisteille. Opinnäytetyöprosessi on kuvattu raporttiin projektisykli-toimintamallia mukaillen.