Projekti Aurinkoranta
Martikainen, Matti (2008)
Martikainen, Matti
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee matkailualan yrityksen toiminnan kehittämistä asiakkuushallinnan/ asiakasrekisterin sekä yrityskokonaisuuden/-kuvan sekä imagon osaalueilla. Matkailualan yrityksenä toimi Asikkalan kunnassa sijaitseva Aurinkoranta. Opinnäytetyössä pohditaan miksi ja miten yrityksen kannatta panostaa asiakkuushallintaan ja sitä tukevaan asiakasrekisteriin sekä millaisilla toimenpiteillä sekava ja moniulotteinen yritystoiminta saadaan selkeytettyä toimivan yrityskuvan ja imagon luomiseksi. Työn tarkoitus on toimia perusselvityksenä Aurinkorannalle joka antaa informaatiota sekä kehittämisehdotuksia joiden pohjalta yritys voi tehdä omat päätöksensä. Asiakkuushallinnan ja sen hyötyjen kautta yritys tarvitsee asiakastiedolleen toimivan järjestelmän jonka kautta yritys pystyy tarkkailemaan tilannettaan sekä suunnittelemaan tulevaisuuttaan. Selkeä asiakkaiden mielikuviin ja yrityksen tavoitteisiin perustuva imago sekä erilaisten tuotteiden yhdistäminen yrityskuvaan on matkailuyrityksen kannalta tärkeä asia joka mahdollistaa toimivan kokonaisuuden. Opinnäytetyön konkreettisena lopputuloksena syntyi yrityksen tilaa ja tulevaisuutta hahmottava informaatiopaketti joka sisälsi käytännön toimenpide-ehdotuksia joilla yrityksen toimintaa voidaan parantaa sekä asiakkuushallinnan että yrityksen toiminnan selkeyttämisen kannalta.