LEIKKITUOKIOT TURVAPAIKANHAKIJALAPSILLE : ohjatut leikit tukemassa 6-9-vuotiaiden lasten arkea vastaanottokeskuksessa
Janerva, Noora; Karppinen, Alma (2016)
Janerva, Noora
Karppinen, Alma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614064
Tiivistelmä
Janerva, Noora & Karppinen, Alma. Leikkituokiot turvapaikanhakijalapsille. Ohjatut leikit tukemassa 6–9-vuotiaiden lasten arkea vastaanottokeskuksessa. Syksy 2016. 67 sivua ja 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali-ja kasva-tusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) ja sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja ohjata leikkituokioita esikoulua ja ala-astetta käyville turvapaikanhakijalapsille. Viisi leikkituokiota toteutettiin yksityi-sessä vastaanottokeskuksessa. Tuokioiden tarkoitus oli tukea lasten arkea vas-taanottokeskuksessa, kannustaa leikkiin, kehittää suomen kielen osaamista ja tarjota lapsille kokemuksia ryhmässä toimimisesta.
Opinnäytetyön tavoitteita oli lisätä vastaanottokeskuksen lasten hyvinvointia tarjoamalla heille virikkeitä ja onnistumisen kokemuksia ryhmätoiminnan muo-dossa ja hahmottaa tekijöitä, jotka vaikuttavat turvapaikanhakijalapsille suunnattujen tuokioiden onnistumiseen. Tuotoksena oli mallinnus, joka sisälsi oh-jaamiemme tuokioiden sisällöt ja jota turvapaikanhakijalasten parissa työsken-televät voivat hyödyntää (LIITE 3).
Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen. Leikkituokiot ohjattiin kahdeksan lapsen ryhmälle kesällä 2016. Leikit valikoitiin lasten suomen kielen osaami-sen mukaan ja leikkejä kerrattiin, jotta lapset pystyisivät leikkiä niitä jatkossa itsenäisesti. Tuttujen leikkien leikkiminen mahdollistaa myös onnistumisen kokemusten saamisen. Tulkki oli läsnä kahdessa tuokiossa.
Keräsimme palautetta toiminnastamme lapsilta suullisesti ja hyödyntämällä piirtämistekniikkaa. Pyysimme palautetta myös tuokioita seuranneelta tulkilta. Lapsia havainnoitiin tuokioiden aikana ja niiden jälkeen tavoitteiden toteutumisen arvioimiseksi. Toiminta oli lapsille mieluisaa ja tuokioiden sisältö oli sopivan haastavaa lapsiryhmälle. Ohjaajat ja lasten vanhemmat toivoivat, että samanlaista toimintaa voitaisiin jatkaa ja ohjata muissa vastaanottokeskuksissa. Johtopäätöksinä koimme tulkin läsnäolon, sekä hyvän yhteydenpidon vas-taanottokeskuksen ohjaajien kanssa tärkeiksi asioiksi.
Asiasanat: turvapaikanhakijat, vastaanottokeskukset, lapset, vertaisryhmät, kulttuurisensitiivisyys
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali-ja kasva-tusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) ja sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja ohjata leikkituokioita esikoulua ja ala-astetta käyville turvapaikanhakijalapsille. Viisi leikkituokiota toteutettiin yksityi-sessä vastaanottokeskuksessa. Tuokioiden tarkoitus oli tukea lasten arkea vas-taanottokeskuksessa, kannustaa leikkiin, kehittää suomen kielen osaamista ja tarjota lapsille kokemuksia ryhmässä toimimisesta.
Opinnäytetyön tavoitteita oli lisätä vastaanottokeskuksen lasten hyvinvointia tarjoamalla heille virikkeitä ja onnistumisen kokemuksia ryhmätoiminnan muo-dossa ja hahmottaa tekijöitä, jotka vaikuttavat turvapaikanhakijalapsille suunnattujen tuokioiden onnistumiseen. Tuotoksena oli mallinnus, joka sisälsi oh-jaamiemme tuokioiden sisällöt ja jota turvapaikanhakijalasten parissa työsken-televät voivat hyödyntää (LIITE 3).
Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen. Leikkituokiot ohjattiin kahdeksan lapsen ryhmälle kesällä 2016. Leikit valikoitiin lasten suomen kielen osaami-sen mukaan ja leikkejä kerrattiin, jotta lapset pystyisivät leikkiä niitä jatkossa itsenäisesti. Tuttujen leikkien leikkiminen mahdollistaa myös onnistumisen kokemusten saamisen. Tulkki oli läsnä kahdessa tuokiossa.
Keräsimme palautetta toiminnastamme lapsilta suullisesti ja hyödyntämällä piirtämistekniikkaa. Pyysimme palautetta myös tuokioita seuranneelta tulkilta. Lapsia havainnoitiin tuokioiden aikana ja niiden jälkeen tavoitteiden toteutumisen arvioimiseksi. Toiminta oli lapsille mieluisaa ja tuokioiden sisältö oli sopivan haastavaa lapsiryhmälle. Ohjaajat ja lasten vanhemmat toivoivat, että samanlaista toimintaa voitaisiin jatkaa ja ohjata muissa vastaanottokeskuksissa. Johtopäätöksinä koimme tulkin läsnäolon, sekä hyvän yhteydenpidon vas-taanottokeskuksen ohjaajien kanssa tärkeiksi asioiksi.
Asiasanat: turvapaikanhakijat, vastaanottokeskukset, lapset, vertaisryhmät, kulttuurisensitiivisyys