Miten tuotteistaa elämys- ja seikkailupedagoginen tuote
Räisänen, Henrik (2007)
Räisänen, Henrik
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään elämys- ja seikkailupedagogisen kurssin tuotteistamista matkailun ohjelmapalvelun tuotteistamisprosessin mukaisesti. Työn toimeksiantajana toimii Outward Bound Finland ry, joka on kansainvälinen kasvatuksellinen organisaatio, joka käyttää toiminnassaan seikkailu- ja elämyspedagogisia menetelmiä. Opinnäytetyössä pohditaan seikkailu- ja elämyspedagogisen kurssin ja ohjelmapalvelutuotteen eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Työ on ohjeistus Outward Bound Finland ry:n toiminnanjohtajalle ja ohjaajille kurssien suunnittelun pohjaksi. Työtä voidaan käyttää myös perinteisiä ohjelmapalvelutuotteita suunniteltaessa. Matkailun ohjelmapalveluiden kilpailu on kiristynyt entisestään ja kaikkien alalla toimivien tulee erikoistua, jotta edellytykset toimintaan säilyvät. Seikkailu- ja elämyspedagogiikka voisi toimia erikoistumisen muotona matkailualalla. Outward Bound Finland ry:n on tarkoitus laajentaa kurssitoimintaansa nuorisosektorilta myös yritysasiakkaiden suuntaan. Tämä työ toimiikin esimerkkinä siitä miten yhdistää nämä kaksi eri sektoria, ohjelmapalvelut ja seikkailu- ja elämyspedagogiikka. Työssä käsitellään matkailutuotteen tuotekehitysprosessia, jota on mukailtu toimeksiantajan kurssisuunnitteluun sopivaksi. Näitä tuotekehitysprosessin elementtejä ovat palvelujärjestelmän kehittäminen, palvelukonseptin kehittäminen, markkinatestaus, kaupallistaminen ja kaupallistamisen jälkeen tehtävä arviointi. Työn mukana kulkee esimerkkituote, joka helpottaa lukijaa jäsentämään teorian käytäntöön. Outward Bound ry:n toiminnanjohtajaa ja ohjaajia varten jokaisen tuotekehityksen prosessikuvauksen luvun loppuun on laadittu infolaatikoita, jotka toimivat muistilistoina käytännön tasolla kurssisuunnittelussa. Näitä infolaatikoita voidaan soveltaa myös matkailualan tuotekehityksen pohjaksi. Työn on tarkoitus toimia keskustelun herättäjänä matkailun ohjelmapalveluiden ja seikkailu- ja elämyspedagogiikan mahdollisesta yhteistyöstä tulevaisuudessa.