Suunnitelmarunko kasviretken markkinointiin
Eronen, Riikka (2008)
Eronen, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihealueena on maaseudun pienyrityksen kasviretkituotteen jakelukanavien ja markkinointiviestinnän suunnittelu. Tarkoituksena on tuottaa Harjun perinnemaisematilalle suunnitelmarunko, jonka avulla se voi tehokkaasti markkinoida tuotettaan kohdennetulle asiakasryhmälle, ja saada tulevaisuudessa sivutuloja matkailutoiminnastaan. Opinnäytetyökokonaisuus muodostuu teoria- ja raportointiosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta eli yritykselle tehdystä suunnitelmasta. Markkinointia käsitellään teoriaosuudessa markkinointimixin, segmentoinnin ja suunnitteluprosessin näkökulmasta. Tärkeimmät työssä käytetyt lähteet ovat markkinoinnin oppikirjoja ja yleisteoksia. Produktissa painottuvat markkinoinnin suunnitteluprosessin vaiheet sekä ideointi ja konkreettisten työkalujen tarjoaminen. Suunnitelma rakentuu segmentoinnin ympärille. Kohderyhmänä on kasvi- ja luontoharrastajaryhmät, ja suoran jakelutien keskeisemmiksi markkinointiviestinnän keinoiksi valikoituu myyntiviestintä, menekinedistäminen ja tiedottaminen. Näiden keinojen avulla suunnitelmassa pyritään pienten resurssien tehokkaaseen hyödyntämiseen. Myös internetviestinnän rooli on näkyvä. Suunnitelman soveltaminen onnistuu parhaiten muuhun pienimuotoiseen yritystoimintaan, eritoten maaseudun pienten yritysten erikoistuotteiden alkuvaiheen markkinointiin.