Asiakastyytyväisyystutkimus
Mastokangas, Tuija (2008)
Mastokangas, Tuija
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämä opinnäytetyö käsittelee Lahden kansainvälisen koiranäyttelyn näytteilleaset-tajien asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tavoitteena on selvit-tää, mitä mieltä näytteilleasettajat ovat Lahden kansainvälisestä koiranäyttelystä ja sen tarjoamista palveluista sekä selvittää, miten näyttelyä voitaisiin heidän näkö-kulmastaan tulevaisuudessa kehittää. Lukijalle avataan työn perustana toimivaa asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua koskevaa teoriaa ja koiranäyttelyyn sekä sen kulkuun liittyviä käsitteitä. Tehty asiakastyytyväisyystutkimus perustuu kvantitatiiviseen tutkimusmenetel-mään, jossa on myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimus suoritettiin lomakekyselynä Lahden kansainvälisessä koiranäyttelyssä 28.-29.4.2007. Lomak-keen avulla tiedusteltiin näytteilleasettajien mielipiteitä näyttelyn kulusta, henkilö-kunnasta, näyttelytiloista ja näyttelyssä tarjolla olevista palveluista. Kyselyyn tuli yhteensä 194 vastausta. Vastaajista 85 prosenttia oli naisia. Asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella näytteilleasettajat olivat melko tyytyväisiä Lahden kansainväliseen koiranäyttelyyn. Erityisen tyytyväisiä he olivat pysäköintimaksun ja näyttelyluettelon sisältymiseen ilmoittautumismaksuun sekä rokotusten tarkastuksen sujuvuuteen. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat ravintola- ja kahvilapalveluihin sekä näyttelykehiin. Tyypillinen näytteilleasettaja oli nuori, aktiivisesti näyttelyitä kiertävä nainen. Näyttelyn kehittämisessä kannattaa tulevai-suudessa keskittyä erityisesti näyttelykehien parantamiseen (kehien tarkoituksen-mukainen matoittaminen), sekä tilojen organisointiin (kehät ja häkkikehät). "