Lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen edistäminen Moision avoimessa päiväkodissa
Kuusela, Päivi (2016)
Kuusela, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Moision avoin päiväkoti voi edistää parhaiten lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta. Toinen tärkeä tavoite oli saada vanhemmilta kehittämisideoita, miten avoimen päiväkodin toimintaa voidaan vielä kehittää ja saada vanhemmat näin mukaan toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyöni tein Moision avoimelle päiväkodille ja Turun kaupungin varhaiskasvatukselle.
Kehittämistyöni teoreettinen viitekehys koostuu Moision avoimen päiväkodin toiminta-ajatuksista, avoimesta varhaiskasvatuksesta sekä vuorovaikutukseen liittyvistä teemoista kuten kiintymyssuhdeteoriasta, vuorovaikutusmalleista sekä vuorovaikutusta edistävistä tekijöistä. Kehittämistyöni on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua ja aivoriihtä. Haastattelin kuutta Moision avoimessa päiväkodissa käyvää vanhempaa. Haastatteluaineiston analysointiin käytin sisällönanalyysiä. Haastattelujen jälkeen pidin aivoriihen, jossa oli mukana päiväkodin johtaja ja avoimen päiväkodin työntekijät.
Kehittämistyöni tulosten mukaan Moision avoin päiväkoti voi edistää lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta erilaisen yhdessä tekemisen kautta, jossa korostuu vanhempien läsnäolo lapsensa kanssa, katsekontakti ja läheisyys. Vanhemmat kokivat Moision avoimen päiväkodin tärkeäksi paikaksi, jossa lapset voivat saada sosiaalisia kontakteja ja vanhemmat vertaistukea. Vanhemmat saavat tukea avoimesta päiväkodista vanhemmuuteensa ja kasvatustehtäväänsä, mikä edistää myös lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Vanhemmilta tulleiden kehittämisideoiden pohjalta perustetaan vanhempien piiri, jossa keskustellaan yhdessä tärkeistä aiheista. Lisäksi kutsutaan asiantuntijoita pitämään luentoja vanhemmille tärkeistä teemoista. anhempien ehdotuksesta Moision avoin päiväkoti sai myös
omat tiedotussivut Facebookiin.
Kehittämistyöni teoreettinen viitekehys koostuu Moision avoimen päiväkodin toiminta-ajatuksista, avoimesta varhaiskasvatuksesta sekä vuorovaikutukseen liittyvistä teemoista kuten kiintymyssuhdeteoriasta, vuorovaikutusmalleista sekä vuorovaikutusta edistävistä tekijöistä. Kehittämistyöni on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua ja aivoriihtä. Haastattelin kuutta Moision avoimessa päiväkodissa käyvää vanhempaa. Haastatteluaineiston analysointiin käytin sisällönanalyysiä. Haastattelujen jälkeen pidin aivoriihen, jossa oli mukana päiväkodin johtaja ja avoimen päiväkodin työntekijät.
Kehittämistyöni tulosten mukaan Moision avoin päiväkoti voi edistää lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta erilaisen yhdessä tekemisen kautta, jossa korostuu vanhempien läsnäolo lapsensa kanssa, katsekontakti ja läheisyys. Vanhemmat kokivat Moision avoimen päiväkodin tärkeäksi paikaksi, jossa lapset voivat saada sosiaalisia kontakteja ja vanhemmat vertaistukea. Vanhemmat saavat tukea avoimesta päiväkodista vanhemmuuteensa ja kasvatustehtäväänsä, mikä edistää myös lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Vanhemmilta tulleiden kehittämisideoiden pohjalta perustetaan vanhempien piiri, jossa keskustellaan yhdessä tärkeistä aiheista. Lisäksi kutsutaan asiantuntijoita pitämään luentoja vanhemmille tärkeistä teemoista. anhempien ehdotuksesta Moision avoin päiväkoti sai myös
omat tiedotussivut Facebookiin.