”Good people with right attitude” : Yrittäjien yhteisöä rakentamassa
Tarvonen, Marita (2016)
Tarvonen, Marita
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214196
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on edistää hyvän yhteisön rakentumista yritysyhteisöissä. Työn tilaaja on Turku Science Parkin Startup-yhteisö SparkUp, ja työ tehdään SparkUpin ja Werstaan yrittäjien yhteisöille. Tavoitteena on edistää hyvän yhteisön rakentumista molemmissa yhteisöissä sekä lisätä verkostoitumismahdollisuuksia niiden välillä.
Yrittäjien yhteisössä on merkityksellistä osata rakentaa yhteyksiä yrittäjien välille sekä edistää verkostoja myös eri sidosryhmiin. Hyvän yhteisön muodostuminen vaatii aikaa, läpinäkyvyyttä ja ihmistuntemusta. Näiden yhteisöjen tukeminen on tärkeää, jotta liiketoiminta voisi kehittyä entisestään ja saatavilla olevia verkostoja voitaisiin käyttää luovemmin hyödyksi. Yhteisön tuki, vertaisuus ja toisilta opittujen sudenkuoppien välttäminen yhdistävät eri alojen yrittäjiä ja houkuttelevat mukaan uusia jäseniä. Yhteisön rakentamisessa on paikkansa myös oikeanlaisella johtajuudella tai koordinoinnilla, innostamisella sekä ennakkoluulottomalla kokeilemisella.
Kehittämistyön tavoitteena oli löytää keinoja, joiden avulla voitaisiin edistää yrittäjien yhteisön rakentumista. Tilaajan toiveena oli saada opas erilaisista toimintamalleista, joiden avulla voitaisiin lisätä yhteisöllisyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia. Community-oppaasta löytyy 22 toimintamallia, jotka ovat syntyneet yrittäjien tarpeita kuunnellen, muita yritysyhteisöjä benchmarkaten ja ennakkoluulottomasti kokeillen. Opas on jaettu kolmeen osaan: Networking, Business Thinking ja Space. Opas on osittain englanniksi ja osittain suomeksi, koska yritysyhteisöissä liikutaan kansainvälisessä ja monikielisessä ympäristössä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja benchmarkingia. Aluksi kyselyn avulla kartoitettiin yrittäjien kiinnostusta muun muassa verkostoitumista, toisten tuntemista ja sopivia toimintamalleja kohtaan. Tämän jälkeen tehtiin kolme parihaastattelua yrittäjille, kaksi asiantuntijahaastattelua ja kaksi benchamarking-puhelinhaastattelua. Saadun aineiston pohjalta testattiin yhtä toimintamallia käytännössä keväällä 2016 ja koottiin 22 toimintamallia sisältävä Community-opas.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että yritysyhteisöjen yrittäjät kaipaavat lisää yhteisöllisyyttä, mutta eivät turhia toimintamalleja. Erilaisille yhteisille hetkille ja verkostoitumismahdollisuuksille on kysyntää, ja tarpeet vaihtelivat kuntosalimahdollisuuksien rakentamisesta oman tapahtuman järjestämiseen. Eri vaiheissa olevat yrittäjät kaipasivat hieman erilaista toimintaa, mutta suuria eroja ei ollut. Kaikki haastatellut yrittäjät olivat samaa mieltä vertaistuen tärkeydestä. Luonnollisesti ajankäyttö ja taloudellinen tulospaine nousivat syiksi siihen, miksi ei haluta osallistua esimerkiksi hieman turhilta näyttäviin yhteisiin hetkiin. Yleisesti yhteisö ja auttaminen nähtiin todella tärkeinä voimavaroina yrittäjyydessä.
Työn ajankohtaisuudesta kertoo yrittäjyyden lisääntyminen ja yrittäjien yhteisöjen kasvu niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hyvän yhteisön rakentaminen vaikuttaa jäsenten hyvinvointiin ja sitä kautta myös liiketoimintaan. Kehittämistyöstä syntynyt Community-opas on suunnattu yrittäjien yhteisöille, mutta myös muut yhteisöt saavat sieltä keinoja yhteyksien ja verkostojen rakentamiseen yhteisön sisällä. Eri ammattialojen edustajat voivat käyttää toimintamalleja oman yhteisönsä kehittämiseen.
Yrittäjien yhteisössä on merkityksellistä osata rakentaa yhteyksiä yrittäjien välille sekä edistää verkostoja myös eri sidosryhmiin. Hyvän yhteisön muodostuminen vaatii aikaa, läpinäkyvyyttä ja ihmistuntemusta. Näiden yhteisöjen tukeminen on tärkeää, jotta liiketoiminta voisi kehittyä entisestään ja saatavilla olevia verkostoja voitaisiin käyttää luovemmin hyödyksi. Yhteisön tuki, vertaisuus ja toisilta opittujen sudenkuoppien välttäminen yhdistävät eri alojen yrittäjiä ja houkuttelevat mukaan uusia jäseniä. Yhteisön rakentamisessa on paikkansa myös oikeanlaisella johtajuudella tai koordinoinnilla, innostamisella sekä ennakkoluulottomalla kokeilemisella.
Kehittämistyön tavoitteena oli löytää keinoja, joiden avulla voitaisiin edistää yrittäjien yhteisön rakentumista. Tilaajan toiveena oli saada opas erilaisista toimintamalleista, joiden avulla voitaisiin lisätä yhteisöllisyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia. Community-oppaasta löytyy 22 toimintamallia, jotka ovat syntyneet yrittäjien tarpeita kuunnellen, muita yritysyhteisöjä benchmarkaten ja ennakkoluulottomasti kokeillen. Opas on jaettu kolmeen osaan: Networking, Business Thinking ja Space. Opas on osittain englanniksi ja osittain suomeksi, koska yritysyhteisöissä liikutaan kansainvälisessä ja monikielisessä ympäristössä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja benchmarkingia. Aluksi kyselyn avulla kartoitettiin yrittäjien kiinnostusta muun muassa verkostoitumista, toisten tuntemista ja sopivia toimintamalleja kohtaan. Tämän jälkeen tehtiin kolme parihaastattelua yrittäjille, kaksi asiantuntijahaastattelua ja kaksi benchamarking-puhelinhaastattelua. Saadun aineiston pohjalta testattiin yhtä toimintamallia käytännössä keväällä 2016 ja koottiin 22 toimintamallia sisältävä Community-opas.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että yritysyhteisöjen yrittäjät kaipaavat lisää yhteisöllisyyttä, mutta eivät turhia toimintamalleja. Erilaisille yhteisille hetkille ja verkostoitumismahdollisuuksille on kysyntää, ja tarpeet vaihtelivat kuntosalimahdollisuuksien rakentamisesta oman tapahtuman järjestämiseen. Eri vaiheissa olevat yrittäjät kaipasivat hieman erilaista toimintaa, mutta suuria eroja ei ollut. Kaikki haastatellut yrittäjät olivat samaa mieltä vertaistuen tärkeydestä. Luonnollisesti ajankäyttö ja taloudellinen tulospaine nousivat syiksi siihen, miksi ei haluta osallistua esimerkiksi hieman turhilta näyttäviin yhteisiin hetkiin. Yleisesti yhteisö ja auttaminen nähtiin todella tärkeinä voimavaroina yrittäjyydessä.
Työn ajankohtaisuudesta kertoo yrittäjyyden lisääntyminen ja yrittäjien yhteisöjen kasvu niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hyvän yhteisön rakentaminen vaikuttaa jäsenten hyvinvointiin ja sitä kautta myös liiketoimintaan. Kehittämistyöstä syntynyt Community-opas on suunnattu yrittäjien yhteisöille, mutta myös muut yhteisöt saavat sieltä keinoja yhteyksien ja verkostojen rakentamiseen yhteisön sisällä. Eri ammattialojen edustajat voivat käyttää toimintamalleja oman yhteisönsä kehittämiseen.