ERP-koulutuksen vaikuttavuuden arviointi
Rösch, Anna-Leena (2016)
Rösch, Anna-Leena
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314239
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmän (ERP, Enterprise Resource Planning System) koulutusten vaikuttavuutta. Tutkimustulosten avulla tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan tulevia koulutuksia oppimistulosten varmistamiseksi. Hankkeen tuloksena syntyi myynnin koulutussuunnitelma tuleville ERP-lisäkoulutuksille.
Teoriaosuus muodostui ERP-järjestelmästä, osaamisen kehittämisestä sekä koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnista. Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Päätutkimusmenetelmänä oli kaksi kyselyä. Lisäksi tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, työpajoja sekä havainnointia. Aineiston analysoinnissa koulutusten vaikuttavuuden arviointia lähestyttiin Kirkpatrickin nelitasoisen koulutuksen vaikuttavuuden arviointimallin avulla. Nämä tasot olivat reaktiot, oppiminen, käyttäytyminen ja tulokset.
Tutkimustulosten mukaan koulutettavat olivat olleet tyytyväisiä koulutuksiin ja koulutukset oli koettu tarpeellisiksi. Oppimista oli tapahtunut, mutta tavoitteita ei kaikilta osin saavutettu. Koulutusten avulla työkäyttäytymisen muuttumista ja niiden tuomia hyötyjä ei pystytty varmuudella todentamaan tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksen mukaan toimeksiantajan ERP-koulutusten vaikuttavuutta on mahdollista vielä kehittää. Positiiviset reaktiot ja tyytyväisyys koulutuksiin eivät ole tae siitä, että oppimistavoitteet olisi saavutettu ja opitut asiat viety käytäntöön. Koulutussuunnitteluun tulisi panostaa pitkäjänteisesti ja koulutuksille tulisi asettaa selkeät tavoitteet. Näitä tavoitteita tulisi seurata koko koulutusprosessin ajan ja sen jälkeen. Tuloksia tulisi hyödyntää seuraavien koulutusten kehittämiseen.
Avainsanat: koulutus, vaikuttavuus, arviointi, ERP, osaaminen, henkilöstön kehittäminen
Teoriaosuus muodostui ERP-järjestelmästä, osaamisen kehittämisestä sekä koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnista. Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Päätutkimusmenetelmänä oli kaksi kyselyä. Lisäksi tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, työpajoja sekä havainnointia. Aineiston analysoinnissa koulutusten vaikuttavuuden arviointia lähestyttiin Kirkpatrickin nelitasoisen koulutuksen vaikuttavuuden arviointimallin avulla. Nämä tasot olivat reaktiot, oppiminen, käyttäytyminen ja tulokset.
Tutkimustulosten mukaan koulutettavat olivat olleet tyytyväisiä koulutuksiin ja koulutukset oli koettu tarpeellisiksi. Oppimista oli tapahtunut, mutta tavoitteita ei kaikilta osin saavutettu. Koulutusten avulla työkäyttäytymisen muuttumista ja niiden tuomia hyötyjä ei pystytty varmuudella todentamaan tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksen mukaan toimeksiantajan ERP-koulutusten vaikuttavuutta on mahdollista vielä kehittää. Positiiviset reaktiot ja tyytyväisyys koulutuksiin eivät ole tae siitä, että oppimistavoitteet olisi saavutettu ja opitut asiat viety käytäntöön. Koulutussuunnitteluun tulisi panostaa pitkäjänteisesti ja koulutuksille tulisi asettaa selkeät tavoitteet. Näitä tavoitteita tulisi seurata koko koulutusprosessin ajan ja sen jälkeen. Tuloksia tulisi hyödyntää seuraavien koulutusten kehittämiseen.
Avainsanat: koulutus, vaikuttavuus, arviointi, ERP, osaaminen, henkilöstön kehittäminen