LUKIOIKÄISTEN KOKEMUKSIA STRESSISTÄ JA SEN HALLINTAKEINOISTA
Lahtinen, Milja (2016)
Lahtinen, Milja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092114453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092114453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mynämäen lukion ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoiden (N=123) kokemuksia stressistä ja sen hallintakeinoista. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat stressiä lukioikäisillä ja millaisia oireita he kokevat. Tavoitteena oli saadun tiedon perusteella pystyä tulevaisuudessa tunnistamaan mahdollisia stressin oireita ja puuttumaan stressiin jo varhaisessa vaiheessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten nuorten stressiä voitaisiin ehkäistä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mynämäen lukion kanssa. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja kyselylomakkeena käytettiin strukturoitua e-lomaketta. Tutkimukseen osallistuivat Mynämäen lukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijat (n=119). Vastausprosentti oli 96%. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin tilastollisesti. Tulokset esitettiin prosentteina ja apuna käytettiin myös kuvioita havainnollistamaan vastauksien jakautumista.
Tutkimuksen mukaan lukioikäisillä eniten stressiä aiheutti koulutehtävien määrä, niiden vaativuus sekä ajanhallinta. Noin puolet lukioikäisistä koki edellä mainittujen asioiden aiheuttavan heille stressiä viikoittain tai useammin. Yleisimmin koettuja stressin oireita olivat niska- ja hartiasäryt sekä ärtyneisyys. Näistä kärsivät viikoittain tai päivittäin kolmasosa tutkimukseen vastanneista.
Stressinhallintakeinojen kirjo oli hyvin laaja. Pääasiassa lukioikäiset käyttivät stressinhallintakeinoina musiikin kuuntelua ja/tai soittamista, liikuntaa, keskustelua ystävien kanssa sekä positiivista ajattelua ja huumoria. Lukioikäiset ovat avoimia hakemaan apua stressinhallintaan muilta ihmisiltä. Lähes kaikki kokevat voivansa hakea apua ystäviltä sekä vanhemmilta.
Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin pyrkiä selvittämään, millaista apua nuoret haluisivat koululta saada mahdollisiin stressitilanteisiin. Voitaisiin myös selvittää, millaista helposti lähestyttävää tukea koulu pystyisi tarjoamaan nuorille.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mynämäen lukion kanssa. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja kyselylomakkeena käytettiin strukturoitua e-lomaketta. Tutkimukseen osallistuivat Mynämäen lukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijat (n=119). Vastausprosentti oli 96%. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin tilastollisesti. Tulokset esitettiin prosentteina ja apuna käytettiin myös kuvioita havainnollistamaan vastauksien jakautumista.
Tutkimuksen mukaan lukioikäisillä eniten stressiä aiheutti koulutehtävien määrä, niiden vaativuus sekä ajanhallinta. Noin puolet lukioikäisistä koki edellä mainittujen asioiden aiheuttavan heille stressiä viikoittain tai useammin. Yleisimmin koettuja stressin oireita olivat niska- ja hartiasäryt sekä ärtyneisyys. Näistä kärsivät viikoittain tai päivittäin kolmasosa tutkimukseen vastanneista.
Stressinhallintakeinojen kirjo oli hyvin laaja. Pääasiassa lukioikäiset käyttivät stressinhallintakeinoina musiikin kuuntelua ja/tai soittamista, liikuntaa, keskustelua ystävien kanssa sekä positiivista ajattelua ja huumoria. Lukioikäiset ovat avoimia hakemaan apua stressinhallintaan muilta ihmisiltä. Lähes kaikki kokevat voivansa hakea apua ystäviltä sekä vanhemmilta.
Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin pyrkiä selvittämään, millaista apua nuoret haluisivat koululta saada mahdollisiin stressitilanteisiin. Voitaisiin myös selvittää, millaista helposti lähestyttävää tukea koulu pystyisi tarjoamaan nuorille.