Turvallisuusmittausjärjestelmä Rinnekodin koululle
Savolainen, Timo (2016)
Savolainen, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092714575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092714575
Tiivistelmä
Oppilaitosturvallisuus koskettaa meitä kaikkia jossain vaiheessa elämää. Perusopetuslaissa puhutaan, jokaisen oikeudesta turvalliseen oppimisympäristöön. Tätä opinnäytetyötä tehdes- sä huomattiin, että turvallisuutta erityiskoulussa saattaa heikentää erityisesti oppilaiden huo- no käytös sekä erilaiset onnettomuudet.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää Rinnekodin koululle turvallisuusmittausjär- jestelmä, joka mittaa turvallisuutta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, mutta samalla huo- mio pienen erityiskoulun erityistarpeet. Pääpainona oli rakentaa tehokas, taloudellinen ja helppokäyttöinen mittausjärjestelmä, joka helpottaa koulun turvallisuusjohtamista. Ajatuk- sena oli myös samalla luoda malli turvallisuusmittausjärjestelmälle, jota muut oppilaitokset voivat käyttää.
Opinnäytetyö laadittiin etnografisen tutkimuksen keinoin. Aineistoa kerättiin kvalitatiivisin menetelmin. Toisin sanoen tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoituja haastatteluja sekä kyselyjä. Kirjallisuuslähteinä tutkittiin yleisesti käytettyjä johtamisjärjestelmiä, laatujärjestelmiä, turvallisuuteen keskittyneitä väitöskirjoja ja lakeja. Näiden tiedonkeruumenetelmien avulla saatiin selville, että Rinnekodin koulun kokonaisturvallisuutta saadaan mitattua parhaiten, kun mittareiden painotus keskittyy suojattaville arvolle, jotka ovat henkilöt, tieto, omaisuus, turvallisuuskulttuuri ja johtajuus.
Näiden edellä mainittujen tutkimuksen keinoin työn tuloksena syntyi Rinnekodin koululle turvallisuusmittausjärjestelmä. Se soveltuu myös muihin erityiskouluihin, joissa on haastavasti käyttäytyviä kehitysvammaisia sekä autistisia oppilaita tai opiskelijoita. Samaa järjestelmää voivat käyttää myös muut oppilaitokset, muokkaamalla mitattavia asioita itselleen sopivaksi. Mittausjärjestelmä otettiin koekäyttöön Rinnekodin koululla syyslukukaudella 2016.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää Rinnekodin koululle turvallisuusmittausjär- jestelmä, joka mittaa turvallisuutta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, mutta samalla huo- mio pienen erityiskoulun erityistarpeet. Pääpainona oli rakentaa tehokas, taloudellinen ja helppokäyttöinen mittausjärjestelmä, joka helpottaa koulun turvallisuusjohtamista. Ajatuk- sena oli myös samalla luoda malli turvallisuusmittausjärjestelmälle, jota muut oppilaitokset voivat käyttää.
Opinnäytetyö laadittiin etnografisen tutkimuksen keinoin. Aineistoa kerättiin kvalitatiivisin menetelmin. Toisin sanoen tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoituja haastatteluja sekä kyselyjä. Kirjallisuuslähteinä tutkittiin yleisesti käytettyjä johtamisjärjestelmiä, laatujärjestelmiä, turvallisuuteen keskittyneitä väitöskirjoja ja lakeja. Näiden tiedonkeruumenetelmien avulla saatiin selville, että Rinnekodin koulun kokonaisturvallisuutta saadaan mitattua parhaiten, kun mittareiden painotus keskittyy suojattaville arvolle, jotka ovat henkilöt, tieto, omaisuus, turvallisuuskulttuuri ja johtajuus.
Näiden edellä mainittujen tutkimuksen keinoin työn tuloksena syntyi Rinnekodin koululle turvallisuusmittausjärjestelmä. Se soveltuu myös muihin erityiskouluihin, joissa on haastavasti käyttäytyviä kehitysvammaisia sekä autistisia oppilaita tai opiskelijoita. Samaa järjestelmää voivat käyttää myös muut oppilaitokset, muokkaamalla mitattavia asioita itselleen sopivaksi. Mittausjärjestelmä otettiin koekäyttöön Rinnekodin koululla syyslukukaudella 2016.