"Jes, et emmä nyt ookkaa ihan... turha." - Vertaisliikuttajakoulutuksen vaikutus vankien itsetuntoon
Jalonen, Salla-Katariina; Annila, Sanna-Maija (2016)
Jalonen, Salla-Katariina
Annila, Sanna-Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092414522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092414522
Tiivistelmä
Vertaisliikuttajakoulutus on Hämeenlinnan vankilan, Vapauteen Ilmaisun ja Kuntouttavan Toiminnan kautta ry:n ja Hämeenlinnan seudun Setlementti ry:n yhteisprojekti, jossa joukosta Hämeenlinnan vankilan vankeja koulutetaan liikunnan vertaisohjaajia. Koulutuksen tavoitteena on, että koulutuksen suoritettuaan vangit alkavat ohjata liikuntaa vankilassa muille vangeille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Vertaisliikuttajakoulutuksen suorittaminen tukee vankien itsetuntoa ja positiivisen minäkuvan rakentumista. Tarkoituksena oli tuottaa Vertaisliikuttajakoulutusta järjestäville tahoille tietoa koulutuksen vaikutuksista vankien minäkuvaan ja itsetuntoon, sekä selvittää koulutuksen aikaisen vertaisuuden merkitystä vangeille. Tavoitteena oli tuottaa tietoa myös koulutuksen onnistumisesta ja sen kehityskohteista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistonkeruuvaiheessa haastateltiin kuutta Vertaisliikuttajakoulutuksen suorittanutta vankia. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tuotettu tieto on uutta, sillä vastaavaa koulutusta ei järjestetä muissa Suomen vankiloissa. Tulokset osoittavat, että Vertaisliikuttajakoulutuksella on positiivinen vaikutus koulutuksen suorittaneiden vankien minäkuvaan ja itsetuntoon. Vertaisuus nousi aineistossamme keskeiseksi elementiksi koulutuksen aikana ja sen jälkeen. Opinnäytetyö tarjoaa koulutuksen järjestäjien ohella tietoa myös muille rikosseuraamusalan toimijoille liikuntaan pohjautuvan toiminnan merkityksestä vankilaympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistonkeruuvaiheessa haastateltiin kuutta Vertaisliikuttajakoulutuksen suorittanutta vankia. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tuotettu tieto on uutta, sillä vastaavaa koulutusta ei järjestetä muissa Suomen vankiloissa. Tulokset osoittavat, että Vertaisliikuttajakoulutuksella on positiivinen vaikutus koulutuksen suorittaneiden vankien minäkuvaan ja itsetuntoon. Vertaisuus nousi aineistossamme keskeiseksi elementiksi koulutuksen aikana ja sen jälkeen. Opinnäytetyö tarjoaa koulutuksen järjestäjien ohella tietoa myös muille rikosseuraamusalan toimijoille liikuntaan pohjautuvan toiminnan merkityksestä vankilaympäristössä.