Kouluikäisen lapsen toiminnallisen lattajalan tutkiminen ja kuntouttaminen : Ohjelehtinen kouluterveydenhoitajille
Laukkanen, Kaisa; Ollila, Annamari (2016)
Laukkanen, Kaisa
Ollila, Annamari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514307
Tiivistelmä
Lattajalalla tarkoitetaan jalkaterän sisemmän pitkittäiskaaren laskeutumista, joka on yleinen ongelma suomalaisilla kouluikäisillä lapsilla. Lasten ylipainoisuus, joka on merkittävä kansanterveydellinen ongelma, voi lisätä lattajalkaisuuden riskiä. Lattajalka voidaan luokitella toiminnalliseksi tai rakenteelliseksi. Toiminnallisena se ilmenee ainoastaan kuormituksessa ja on usein seurausta lihasepätasapainosta tai –heikkoudesta. Hoitamattomana toiminnallinen lattajalka voi muuttua rakenteelliseksi jalkaterän rakenteiden muokkautuessa. Lattajalka on usein oireeton, mutta oireita voivat olla muun muassa jalkaterän kiputilat ja tulehdukset, tasapainon heikkeneminen ja jalkaterien väsyminen kävellessä. Jalkaterän toimintaan voidaan vaikuttaa aktiivisella harjoittelulla.
Toimeksiantajana olivat Jyväskylän yhteistoiminta-alueeseen (JYTE) kuuluvan Kyllön avofysioterapian fysioterapeutit. Työn tarkoituksena oli vähentää lattajalkaisuuteen liittyviä fysioterapiakäyntejä kouluterveydenhoitajien tietoa lisäämällä. Tavoitteena oli koota alakoulujen kouluterveydenhoitajille suunnattu ohjelehtinen kouluikäisen lapsen toiminnallisen lattajalan tutkimisesta ja kuntouttamisesta kouluterveydenhuollossa sekä lapselle annettava harjoitelehtinen.
Työn menetelminä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta teoriatiedon kokoamiseksi sekä kyselytutkimusta, jolla selvitettiin kouluterveydenhoitajien tällä hetkellä käytössä olevia toimintatapoja lattajalan tutkimisessa ja kuntouttamisessa. Kirjallisuuskatsaukseen tietoa kerättiin tieteellisistä artikkeleista ja tutkimuksista sekä alan kirjallisuudesta.
Toimeksiantajana olivat Jyväskylän yhteistoiminta-alueeseen (JYTE) kuuluvan Kyllön avofysioterapian fysioterapeutit. Työn tarkoituksena oli vähentää lattajalkaisuuteen liittyviä fysioterapiakäyntejä kouluterveydenhoitajien tietoa lisäämällä. Tavoitteena oli koota alakoulujen kouluterveydenhoitajille suunnattu ohjelehtinen kouluikäisen lapsen toiminnallisen lattajalan tutkimisesta ja kuntouttamisesta kouluterveydenhuollossa sekä lapselle annettava harjoitelehtinen.
Työn menetelminä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta teoriatiedon kokoamiseksi sekä kyselytutkimusta, jolla selvitettiin kouluterveydenhoitajien tällä hetkellä käytössä olevia toimintatapoja lattajalan tutkimisessa ja kuntouttamisessa. Kirjallisuuskatsaukseen tietoa kerättiin tieteellisistä artikkeleista ja tutkimuksista sekä alan kirjallisuudesta.