Keinoja nuorten koulutuksesta ja työelämästä syrjäytymisen ehkäisemiseksi
Pullinen, Kirsi (2016)
Pullinen, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314502
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli koostaa keskeisimpiä keinoja 15─29-vuotiaiden nuorten koulutuksesta ja työelämästä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen on usein esillä mediassa ja lehdistössä. Nuorten syrjäytyminen ilmiönä on myös monen tutkimuksen kohteena. Opinnäytetyössäni halusin luoda katsauksen keskeisimpiin keinoihin, joiden avulla syrjäytymiseen voitaisiin vaikuttaa ennaltaehkäisevästi ja se olisi mahdollista pysäyttää. Syrjäytymisen ylisukupolvisuus on tosiasia, varsinkin siksi siihen on puututtava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyöni on olemassa olevaa, valmista aineistoa koostava opinnäytetyö. Aineistoa keräsin aiemmista aihepiiristä tehdyistä tutkimuksista, raporteista ja selvityksistä. Nämä toimivat tiedonlähteinäni etsiessäni keinoja, joiden avulla yhteiskunnassamme voitaisiin parhaiten vaikuttaa nuorten koulutuksesta ja työelämästä syrjäytymiseen.
Aiemmin aihepiiristä dokumentoiduista tutkimuksista tuli esille vahvasti varhaislapsuudesta lähtöisin oleva koko perheen tukeminen. Tukitoimien suunta on myös ennaltaehkäisevä, korjaavan tuen sijasta. Lapsen ja nuoren tuen tarve jatkuu läpi varhaiskasvatus- ja peruskouluiän nivelvaiheineen, sisältäen muun muassa perhetyön ja oppilashuollon eri keinot. Aikuistuvan nuoren tukemisessa nuorisotakuu ja monet muut työllisyyden hoitoon liittyvät keinot ovat osana syrjäytymisen ehkäisemistä. Näitä ja muita keinoja pyrin avaamaan monipuolisesti opinnäytetyössäni.
Opinnäytetyöni on olemassa olevaa, valmista aineistoa koostava opinnäytetyö. Aineistoa keräsin aiemmista aihepiiristä tehdyistä tutkimuksista, raporteista ja selvityksistä. Nämä toimivat tiedonlähteinäni etsiessäni keinoja, joiden avulla yhteiskunnassamme voitaisiin parhaiten vaikuttaa nuorten koulutuksesta ja työelämästä syrjäytymiseen.
Aiemmin aihepiiristä dokumentoiduista tutkimuksista tuli esille vahvasti varhaislapsuudesta lähtöisin oleva koko perheen tukeminen. Tukitoimien suunta on myös ennaltaehkäisevä, korjaavan tuen sijasta. Lapsen ja nuoren tuen tarve jatkuu läpi varhaiskasvatus- ja peruskouluiän nivelvaiheineen, sisältäen muun muassa perhetyön ja oppilashuollon eri keinot. Aikuistuvan nuoren tukemisessa nuorisotakuu ja monet muut työllisyyden hoitoon liittyvät keinot ovat osana syrjäytymisen ehkäisemistä. Näitä ja muita keinoja pyrin avaamaan monipuolisesti opinnäytetyössäni.