Viljavakavuus
Jokioja, Marko (2008)
Jokioja, Marko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811144018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811144018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli viljavakavuus. Tarkoituksena oli koota mahdollisimman kattava opintomateriaalikokonaisuus viljalastien lastaus/purkaus- ja kuljetussäädöksistä Satakunnan ammattikorkeakoulun käyttöön. Viljatuotteiden kuljetusta säätelee tiukka säännöstö, jonka jokainen kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n jäsenvaltio on velvollinen ratifioimaan. Näin siksi, että viljalla on erityiset vettä muistuttavat fysikaaliset ominaisuudet. Aluksen kallistuessa merenkäynnissä se reagoi siirtymällä kallistuman puolelle aiheuttaen vapaita nestepintoja lastitiloissa. Viljajyvien pinnan aiheuttama lepokitkaa estää lastin palautumisen alkutilanteeseen, jolloin alukselle oletetaan jäävän pysyvä kallistuma. Viljavakavuuden minimivaatimukset eroavat täysin normaalin ehjän aluksen vakavuusvaatimuksista ja viljavakavuuden laskeminenkin eroaa huomattavasti tavanomaisista vakavuuslaskuista. Suomalaisilla, varsinkin suuremmilla esimerkiksi handysizeluokan bulk-aluksilla ei nykyään enää paljonkaan kuljeteta viljatuotteita. Tämä johtuu pääosin rahtien alhaisesta tasosta, pitkistä matkoista, erittäin vanhasta tonnistosta ja lastitilojen lastauskuntoon saattamisen työläisyydestä. Aika harva ”uuden sukupolven” suomalainen merenkulkija on näihin lasteihin törmännyt, minkä takia juuri suomalaiselle päällystölle viljavakavuuskurssi on erittäin tärkeä. Opinnäytetyöni aikana opin täysin erilaisen lähestymistavan vakavuuslaskuihin. Lisäksi sain laskentavarmuuden nimenomaan erilaisten hydrostatiikoiden takia.