Creating an e-marketing plan for a clothing company using online and social media channels : a case study of Smokart Ltd.
Flykt, Anna (2016)
Flykt, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101715229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101715229
Tiivistelmä
Sähköisen markkinoinnin trendit vaikuttavat parhaillaan vaatealan jatkuvaan kehitykseen. Verkkomarkkinoinnin ja sosiaalisen median käyttö yrityksen markkinoinnissa mahdollistaa ja jopa haastaa vanhat ja tutut keinot saavuttaa asiakkaita. Tämä johtaa siihen, että yrityksen markkinointivastaavan täytyy olla tietoinen käytössä olevista verkkomarkkinoinnin stategioista ja taktiikoista, jotta yrityksellä on mahdollista lisätä verkkomyyntiä sekä kasvattaa niin asiakassitoutumista kuin merkkiuskollisuutta. Siksi on tärkeää, että yritykset tekevät suunnitelman, joka sisältää verkko ja sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet ja kertoo miten ne saavutetaan.
Tämä työ tutkii kuinka uusi yritys voi käyttää verkkomarkkinointia ja sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyö on tehty vastaamaan kohde yrityksen sähköisen markkinoinnin tarpeita ja työn tulokset sekä loppupäätelmät on esitetty yrityksen omistajille. Tämä työ kertoo myös kuinka yritys voi rakentaa tärkeimmät sähköisen markkinoinnin kanavat kuten verkkosivut, Facebookin, Instagramin ja Twitterin. Lisäksi työ käsittelee sähköisen markkinoinnin teoriaa ja vertaa tietoa, kuinka vaatealan yrityksen hoitavat verkkomarkkinointiaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa sähköisen markkinoinnin suunnitelma kohde yritykselle. Smokart on vaatetusalan yritys, joka omistaa S.L tuotemerkin. Yritys tuottaa yksilöllisiä, käsin piirrettyjä tatuointityylisiä ja katu-uskottavia t-paitoja niin miehille kuin naisille. Yrityksen omistajat uskovat, että hyvin tehty sähköinen markkinointisuunnitelma voi saavuttaa yrityksen verkkomarkkinoinnin tavoitteet ja lisätä S.L tuotemerkin tunnettavuutta kansainvälisillä markkinoilla.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa on tapaustutkimus ja tutkimuksen tulokset on kerätty laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto on saatu keräämällä tietoa kilpailijoista benchmarkkaamalla sekä havainnoimalla kohdeyrityksen liiketoimintaa, koska tutkimuksen kirjoittaja on töissä yrityksessä.
Yrityksen markkinoinnin välineenä on käytetty SOSTAC® menetelmää, joka mahdollistaa verkkomarkkinoinnissa tarpeellisten tekijöiden huomioon ottamisen.Tehty suunnitelma tarjoaa vahvan näkymän yrityksen nykyisestä verkkomarkkinoinnista ja sen tarkoitus on auttaa yritystä valitsemaan sille eniten hyödylliset sosiaalisen median strategiat ja taktiikat. Kun sähköisen markkinoinnin suunnitelma on kerran tehty, on tärkeää, että kohdeyritys päivittää sitä usein, koska verkkomarkkinointi ja sosiaalinen media muuttuvat jatkuvasti.
Tämä työ tutkii kuinka uusi yritys voi käyttää verkkomarkkinointia ja sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyö on tehty vastaamaan kohde yrityksen sähköisen markkinoinnin tarpeita ja työn tulokset sekä loppupäätelmät on esitetty yrityksen omistajille. Tämä työ kertoo myös kuinka yritys voi rakentaa tärkeimmät sähköisen markkinoinnin kanavat kuten verkkosivut, Facebookin, Instagramin ja Twitterin. Lisäksi työ käsittelee sähköisen markkinoinnin teoriaa ja vertaa tietoa, kuinka vaatealan yrityksen hoitavat verkkomarkkinointiaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa sähköisen markkinoinnin suunnitelma kohde yritykselle. Smokart on vaatetusalan yritys, joka omistaa S.L tuotemerkin. Yritys tuottaa yksilöllisiä, käsin piirrettyjä tatuointityylisiä ja katu-uskottavia t-paitoja niin miehille kuin naisille. Yrityksen omistajat uskovat, että hyvin tehty sähköinen markkinointisuunnitelma voi saavuttaa yrityksen verkkomarkkinoinnin tavoitteet ja lisätä S.L tuotemerkin tunnettavuutta kansainvälisillä markkinoilla.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa on tapaustutkimus ja tutkimuksen tulokset on kerätty laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto on saatu keräämällä tietoa kilpailijoista benchmarkkaamalla sekä havainnoimalla kohdeyrityksen liiketoimintaa, koska tutkimuksen kirjoittaja on töissä yrityksessä.
Yrityksen markkinoinnin välineenä on käytetty SOSTAC® menetelmää, joka mahdollistaa verkkomarkkinoinnissa tarpeellisten tekijöiden huomioon ottamisen.Tehty suunnitelma tarjoaa vahvan näkymän yrityksen nykyisestä verkkomarkkinoinnista ja sen tarkoitus on auttaa yritystä valitsemaan sille eniten hyödylliset sosiaalisen median strategiat ja taktiikat. Kun sähköisen markkinoinnin suunnitelma on kerran tehty, on tärkeää, että kohdeyritys päivittää sitä usein, koska verkkomarkkinointi ja sosiaalinen media muuttuvat jatkuvasti.