Mielikuvia ja ennakko-odotuksia hostelleista
Eronen, Laura (2016)
Eronen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ihmisten mielikuvia ja ennakko-odotuksia hostel- leista. Työn toimeksiantajana toimi opinnäytetyön tekijä itse, sillä hänellä on aikomus pe- rustaa oma hostelli tulevaisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää nykyajan mat- kalaisten mielipiteitä ja asenteita hostelleista.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsiteltiin brändäystä ja markkinointia imagonluonnin ja ase- moinnin näkökulmista ja ennakko-odotusten ja mielikuvien muodostumista yleisellä tasolla ja palvelualalla. Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja ai- neisto kerättiin paperisen ja sähköisen kyselyn avulla. Kohderyhmänä olivat miehet ja nai- set ikäväliltä 16−60, ja vastauksia saatiin kerättyä 77 henkilöltä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että hostelleilla on hyvä, mutta vaatimaton maine. Hostel- leja pidettiin edullisina, helppoina ja sosiaalisina majapaikkoina. Kaikki vastaajista yöpyisi- vät hostellissa mahdollisuuden tullen, mutta osa vastaajista vain, jos hostellissa on yksityis- huoneita. Tärkeimpinä asioina majoituksen suhteen pidettiin hintaa, sijaintia ja turvalli- suutta. Yli puolet vastaajista olettivat yhden yön jaetussa huoneessa maksavan alle 20 eu- roa ja hinnan oletettiin sisältävän suurimmaksi osaksi vain perusasiat, kuten petivaatteet, wifin käyttö ja lukolliset lokerot.
Tutkimuksen tulokset auttavat hostelliyrittäjää ymmärtämään paremmin nykyajan matka- laisten tarpeita. Erityisesti yksityisten huoneiden tarjonta saattaisi parantaa hostellin liike- toimintaa ja houkutella uusia asiakaskuntia, esimerkiksi pariskuntia ja liikematkaajia. Hos- tellin oletettiin myös olevan sosiaalinen paikka, missä tavata muita matkalaisia, joten hos- tellin olisi kannattavaa panostaa yleisiin tiloihin ja aktiviteetteihin, mitkä parantavat yhtei- söllistä ilmapiiriä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsiteltiin brändäystä ja markkinointia imagonluonnin ja ase- moinnin näkökulmista ja ennakko-odotusten ja mielikuvien muodostumista yleisellä tasolla ja palvelualalla. Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja ai- neisto kerättiin paperisen ja sähköisen kyselyn avulla. Kohderyhmänä olivat miehet ja nai- set ikäväliltä 16−60, ja vastauksia saatiin kerättyä 77 henkilöltä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että hostelleilla on hyvä, mutta vaatimaton maine. Hostel- leja pidettiin edullisina, helppoina ja sosiaalisina majapaikkoina. Kaikki vastaajista yöpyisi- vät hostellissa mahdollisuuden tullen, mutta osa vastaajista vain, jos hostellissa on yksityis- huoneita. Tärkeimpinä asioina majoituksen suhteen pidettiin hintaa, sijaintia ja turvalli- suutta. Yli puolet vastaajista olettivat yhden yön jaetussa huoneessa maksavan alle 20 eu- roa ja hinnan oletettiin sisältävän suurimmaksi osaksi vain perusasiat, kuten petivaatteet, wifin käyttö ja lukolliset lokerot.
Tutkimuksen tulokset auttavat hostelliyrittäjää ymmärtämään paremmin nykyajan matka- laisten tarpeita. Erityisesti yksityisten huoneiden tarjonta saattaisi parantaa hostellin liike- toimintaa ja houkutella uusia asiakaskuntia, esimerkiksi pariskuntia ja liikematkaajia. Hos- tellin oletettiin myös olevan sosiaalinen paikka, missä tavata muita matkalaisia, joten hos- tellin olisi kannattavaa panostaa yleisiin tiloihin ja aktiviteetteihin, mitkä parantavat yhtei- söllistä ilmapiiriä.