Asianhallintajärjestelmän kehittäminen : case: oikeudenkäyntiavustajalautakunta
Hellgren, Maarit (2016)
Hellgren, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102215338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102215338
Tiivistelmä
Vuoden 2013 alusta astui voimaan laki luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista. Kyseisen lainsäädännön muutoksen johdosta perustettiin oikeudenkäyntiavustajalautakunta, jonka pääasiallisena tehtävänä on myöntää oikeudenkäyntiasiamiehille ja –avustajille lupia harjoittaa ammattiaan. Lautakunnan perustamistoimet suoritettiin nopealla aikataululla, sillä eduskunta antoi vastauksensa (EV 337/2010 vp) hallituksen esityksestä laiksi luvan saaneista oi-keudenkäyntiavustajista ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (318/2010 vp) hallitukselle 10.6.2011, ja vasta tämän jälkeen perustamistoimien suunnitteluun voitiin kunnolla alkaa. Myös oikeudenkäyntiavustajalautakunnan asianhallintajärjestelmän valmistumiselle on ollut varsin rajallinen ja kiireellinen aikataulu, sillä lautakunnalla on täytynyt olla käytössään toimiva asianhallintajärjestelmä sen aloittaessa toimintansa kyseisen lain astuessa voimaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on oikeudenkäyntiavustajalautakunnan asianhallintajärjestelmän kehittäminen. Ennen kyseiseen tavoitteeseen paneutumista, työssä tutustutetaan lukija lakiin luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista (715/2011), kyseisen lain esitöihin, aina oikeusministeriön asettaman työryhmän työskentelystä eduskunnan lainvalmistelutöihin saakka, sekä lain johdosta perustettuun oikeudenkäyntiavustajalautakuntaan. Lisäksi työssä tullaan tekemään oikeusvertailua yleisesti muun Euroopan lainsäädäntöön koskien oikeudenkäyntiasiamiehiä ja –avustajia.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan asianhallintajärjestelmän toimittajana ja ylläpitäjänä toimii oikeusrekisterikeskus. Järjestelmän kehittäminen on toteutettu yhteistyössä oikeudenkäyntiavustajalautakunnan kanssa siten, että oikeusrekisterikeskus on pyrkinyt tuomaan järjestelmään oikeudenkäyntiavustajalautakunnan tarpeiden mukaiset toiminnot. Asianhallintajärjestelmässä on kuitenkin käytännön työtä tehtäessä ilmennyt puutteita ja epäkäytännöllisyyksiä. Vastaavan kaltaista lautakuntaa ja sitä kautta asianhallintajärjestelmää ei ole Suomessa aikaisemmin ollut ja kaikki järjestelmään tarvittavat toiminnot oli luotava alusta asti. Oman vaikeutensa luomistyöhön toi jo mainitut perustamisaikataulun rajallisuus ja asianhallintajärjestelmän tarpeen kiireellisyys, joten ymmärrettävästi kaikkia tarpeita ei mitenkään pystytty ottamaan perustamisvaiheessa huomioon. Oikeudenkäyntiavustajalautakunta haluaa tehostaa toimintaansa kehittämällä järjestelmää käyttäjäystävällisemmäksi sekä luomalla uusia ratkaisuja järjestelmään puutteiden ja epäkäytännöllisyyksien poistamiseksi.
Tässä työssä selvitetään oikeudenkäyntiavustajalautakunnalla käytössä olevan asianhallintajärjestelmän kehityskohteet ja tuotetaan alustavat kehitysehdotukset niihin. Lisäksi tämän työn perusteella tehdään esitys, joka luovutetaan oikeusministeriölle ja joka toimii pohjana kehitystyön kustannusarviolle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on oikeudenkäyntiavustajalautakunnan asianhallintajärjestelmän kehittäminen. Ennen kyseiseen tavoitteeseen paneutumista, työssä tutustutetaan lukija lakiin luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista (715/2011), kyseisen lain esitöihin, aina oikeusministeriön asettaman työryhmän työskentelystä eduskunnan lainvalmistelutöihin saakka, sekä lain johdosta perustettuun oikeudenkäyntiavustajalautakuntaan. Lisäksi työssä tullaan tekemään oikeusvertailua yleisesti muun Euroopan lainsäädäntöön koskien oikeudenkäyntiasiamiehiä ja –avustajia.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan asianhallintajärjestelmän toimittajana ja ylläpitäjänä toimii oikeusrekisterikeskus. Järjestelmän kehittäminen on toteutettu yhteistyössä oikeudenkäyntiavustajalautakunnan kanssa siten, että oikeusrekisterikeskus on pyrkinyt tuomaan järjestelmään oikeudenkäyntiavustajalautakunnan tarpeiden mukaiset toiminnot. Asianhallintajärjestelmässä on kuitenkin käytännön työtä tehtäessä ilmennyt puutteita ja epäkäytännöllisyyksiä. Vastaavan kaltaista lautakuntaa ja sitä kautta asianhallintajärjestelmää ei ole Suomessa aikaisemmin ollut ja kaikki järjestelmään tarvittavat toiminnot oli luotava alusta asti. Oman vaikeutensa luomistyöhön toi jo mainitut perustamisaikataulun rajallisuus ja asianhallintajärjestelmän tarpeen kiireellisyys, joten ymmärrettävästi kaikkia tarpeita ei mitenkään pystytty ottamaan perustamisvaiheessa huomioon. Oikeudenkäyntiavustajalautakunta haluaa tehostaa toimintaansa kehittämällä järjestelmää käyttäjäystävällisemmäksi sekä luomalla uusia ratkaisuja järjestelmään puutteiden ja epäkäytännöllisyyksien poistamiseksi.
Tässä työssä selvitetään oikeudenkäyntiavustajalautakunnalla käytössä olevan asianhallintajärjestelmän kehityskohteet ja tuotetaan alustavat kehitysehdotukset niihin. Lisäksi tämän työn perusteella tehdään esitys, joka luovutetaan oikeusministeriölle ja joka toimii pohjana kehitystyön kustannusarviolle.