Juurisyyanalyysin vaikutus ja käyttö
Kurkinen, Kimi (2016)
Kurkinen, Kimi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102415364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102415364
Tiivistelmä
Jokaisen Help Deskin ihanteena on vähentää sisään tulevia ilmoituksia ja soittoja mahdollisim-man paljon. Help Deskin työmäärän vähentämiseen käytetään prosessia, jonka aikana etsitään ja korjataan ongelmien juurisyyt. Tässä opinnäytetyössä perehdytään tarkemmin juurisyyn etsintä-prosessiin, sen tarkoitukseen ja oikeaoppiseen käyttöön.
Prosessi käydään läpi vaihe vaiheelta. Ensin kuvataan ihanteellinen versio, jossa käytetään pal-jon erilaisia työkaluja prosessin helpottamiseksi. Teoreettisen mallin jälkeen hyödyllisiä kohtia sovelletaan ja yhdistetään käytännössä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Muokattu versio on suunnattu käytettäväksi Kaisanetille, jolla tällä hetkellä on tarve ottaa käyttöön järjestelmällinen malli RCA-prosessin suorittamiseen.
Prosessin kuvauksen yhteydessä selostetaan jokaisen vaiheen merkitys, tavoite ja tarvittavat toimenpiteet vaiheen suorittamiseen. Vaiheiden yhteyteen on kuvattu käytössä olevia taulukoita ja vastaavia apuvälineitä, jotka auttavat prosessin suorittavia henkilöitä päätöstenteossa ja ana-lysoinnissa.
Prosessi käydään läpi vaihe vaiheelta. Ensin kuvataan ihanteellinen versio, jossa käytetään pal-jon erilaisia työkaluja prosessin helpottamiseksi. Teoreettisen mallin jälkeen hyödyllisiä kohtia sovelletaan ja yhdistetään käytännössä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Muokattu versio on suunnattu käytettäväksi Kaisanetille, jolla tällä hetkellä on tarve ottaa käyttöön järjestelmällinen malli RCA-prosessin suorittamiseen.
Prosessin kuvauksen yhteydessä selostetaan jokaisen vaiheen merkitys, tavoite ja tarvittavat toimenpiteet vaiheen suorittamiseen. Vaiheiden yhteyteen on kuvattu käytössä olevia taulukoita ja vastaavia apuvälineitä, jotka auttavat prosessin suorittavia henkilöitä päätöstenteossa ja ana-lysoinnissa.