Henkilöstöpalveluyritysten käyttö Lapin laskettelukeskusten ravintoloissa
Hännikäinen, Petra (2016)
Hännikäinen, Petra
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102315347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102315347
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Lapin alueen laskettelukeskusten ravintoloiden henkilöstöpalveluyritysten palveluiden käyttö, jonka toimeksiantajayrityksenä toimi Smile MMS Oy. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena kevään ja alkusyksyn 2016 aikana. Empiirisen tiedon hankinta on aloitettu joulukuussa 2015, kun aloitin työskentelyn Levillä toimeksiantajayrityksen kautta.
Tutkimuksessa selvitetään, millaista henkilöstöpalveluiden käyttö on Lapin alueella toimivissa ravintoloissa ja millaisia henkilöstöpalveluja ne tarvitsevat tulevaisuudessa. Näiden kysymysten lisäksi opinnäytetyö selvittää, miten henkilöstöpalveluyritys voi kehittää asiakassuhteitaan. Kysymysten pohjalta rakennettiin työn teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään yritysten välistä liiketoimintaa, yritysten arvoja ja henkilöstöpalvelualaa. Tulevaisuusskenaario oli yksi työn osa-alue.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli Webropol-haastattelu, johon vastasi 8 yritystä. Opinnäytetyön tulosten perusteella käyttäjäyritykset tulevat todennäköisesti panostamaan muutaman henkilöstö-palveluyrityksen kanssa pitkäaikaiseen yhteistyöhön monipuolisten hyötyjen aikaansaamiseksi. Työntekijöiden laadukkuus oli tärkein tekijä hyvän yhteistyön ja kumppanuuden jatkumisen aikaansaamiseksi.
Tutkimuksessa selvitetään, millaista henkilöstöpalveluiden käyttö on Lapin alueella toimivissa ravintoloissa ja millaisia henkilöstöpalveluja ne tarvitsevat tulevaisuudessa. Näiden kysymysten lisäksi opinnäytetyö selvittää, miten henkilöstöpalveluyritys voi kehittää asiakassuhteitaan. Kysymysten pohjalta rakennettiin työn teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään yritysten välistä liiketoimintaa, yritysten arvoja ja henkilöstöpalvelualaa. Tulevaisuusskenaario oli yksi työn osa-alue.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli Webropol-haastattelu, johon vastasi 8 yritystä. Opinnäytetyön tulosten perusteella käyttäjäyritykset tulevat todennäköisesti panostamaan muutaman henkilöstö-palveluyrityksen kanssa pitkäaikaiseen yhteistyöhön monipuolisten hyötyjen aikaansaamiseksi. Työntekijöiden laadukkuus oli tärkein tekijä hyvän yhteistyön ja kumppanuuden jatkumisen aikaansaamiseksi.