Sisäinen työnantajakuva finanssialan yrityksessä
Kumpulainen, Anne (2016)
Kumpulainen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella työnantajakuvan ulottuvuuksia ja sitoutumisen merkitystä osana työnantajakuvaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millainen on toimeksiantajana olleen finanssialan yrityksen sisäinen työnantajakuva ja kuinka sitoutuneita työntekijät ovat yritykseen. Lisäksi selvitettiin miten työnantajakuva näkyy työntekijöille arjessa, onko taustamuuttujilla vaikutusta mielikuvaan työnantajasta ja kohtaavatko työntekijöiden arvostukset sekä työnantajan tarjoama työympäristö.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi mitä työnantajakuva tarkoittaa, miten maine ja mielikuvat vaikuttavat siihen sekä miten sitä voidaan rakentaa ja kehittää. Lisäksi tarkastellaan sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia työnantajakuvan brändäykseen. Toinen osio käsittelee sitoutumista, sen merkitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Osiossa käydään läpi myös sitoutumisen eri muotoja ja hyötyjä organisaatiolle sekä työntekijälle.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin syksyllä 2015 yrityksen korvaus- ja asiakaspalvelukeskuksissa. Sähköinen kyselylomake lähetettiin sadalle työntekijälle, joista kyselyyn vastasi 79, vastausprosentin ollen näin 79. Lomake sisälsi työnantajakuvaan ja sitoutumiseen liittyviä avoimia sekä monivalintakysymyksiä.
Tutkimus osoitti, että yrityksen sisäinen työnantajakuva on positiivinen, mutta työntekijät kaipaavat haasteita sekä monipuolisempaa työnkuvaa ja olisivat näiden tekijöiden vuoksi valmiita vaihtamaan työpaikkaa. Yrityksen suositteluaste oli korkea, suurin osa työntekijöistä suosittelisi tai on jo suositellut yritystä työnantajana. Työntekijät arvostavat erityisesti yrityksen asiantuntijuutta, mutta eivät luota työpaikkansa pysyvyyteen. Keskeisimmät toimeksiantajalle tarjotut kehitysehdotukset työnantajakuvan ja henkilöstön sitoutumisen parantamiseksi koskivat työnkuvien monipuolistamista sekä työntekijöiden etenemismahdollisuuksien parantamista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi mitä työnantajakuva tarkoittaa, miten maine ja mielikuvat vaikuttavat siihen sekä miten sitä voidaan rakentaa ja kehittää. Lisäksi tarkastellaan sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia työnantajakuvan brändäykseen. Toinen osio käsittelee sitoutumista, sen merkitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Osiossa käydään läpi myös sitoutumisen eri muotoja ja hyötyjä organisaatiolle sekä työntekijälle.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin syksyllä 2015 yrityksen korvaus- ja asiakaspalvelukeskuksissa. Sähköinen kyselylomake lähetettiin sadalle työntekijälle, joista kyselyyn vastasi 79, vastausprosentin ollen näin 79. Lomake sisälsi työnantajakuvaan ja sitoutumiseen liittyviä avoimia sekä monivalintakysymyksiä.
Tutkimus osoitti, että yrityksen sisäinen työnantajakuva on positiivinen, mutta työntekijät kaipaavat haasteita sekä monipuolisempaa työnkuvaa ja olisivat näiden tekijöiden vuoksi valmiita vaihtamaan työpaikkaa. Yrityksen suositteluaste oli korkea, suurin osa työntekijöistä suosittelisi tai on jo suositellut yritystä työnantajana. Työntekijät arvostavat erityisesti yrityksen asiantuntijuutta, mutta eivät luota työpaikkansa pysyvyyteen. Keskeisimmät toimeksiantajalle tarjotut kehitysehdotukset työnantajakuvan ja henkilöstön sitoutumisen parantamiseksi koskivat työnkuvien monipuolistamista sekä työntekijöiden etenemismahdollisuuksien parantamista.