DIGITAALISUUS OPPIMISEN TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ : Case henkilökohtaistettu projektioppiminen Etelä-Savon ammattiopistolla
Seppänen;Tuija Jaakkola, Tuija (2016)
Seppänen;Tuija Jaakkola, Tuija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102915525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102915525
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli raportoida Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) toteutettu kehittämistehtävä, henkilökohtaistettu projektioppiminen. Opinnäytetyössä kuvattiin aluksi osaamisen toimintaympäristöjä. Oppimisen ympäristöt muuttuivat paljon viime vuosikymmeninä. Tästä huolimatta muutosnopeutta pidettiin liian hitaana. Digitalisuutta pitäisi olla enemmän ja teollisen ajan menetelmät pitäisi heittää romuttamoon. Kuitenkin laiva kääntyy hitaasti ja epätasa-arvoisuus on hallitseva olotila. Nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen esteet tulee poistaa. Näin vuoden 2016 Suomen hallituksen ammatilliselle koulutukselle asettama uudistus voidaan toteuttaa. Tämä oli haaste Etelä-Savon ammattiopiston tietotekniikan tiimille. Se alkoi vastata tähän kehittämällä henkilökohtaistettua projektioppimista, jossa otettiin huomioon opiskelijan nykyiset ja tulevat taidot. Ihannetapauksessa projektioppiminen yhdessä projektitietovarannon kanssa loisi oppimisympäristön, jonka avulla opiskelijan osaaminen karttuisi optimaalisesti sisällöllisesti sekä ajallisesti.
Henkilökohtaistettua projektioppimista kehitettiin kokonaisarkkitehtuurin työkaluja hyödyntäen. Opiskeluun liittyviä prosesseja yhdistettiin, luotiin projektioppimisen prosessit ja kirjoitettiin toimintatarinat. Primus, nykyinen oppilashallinto-ohjelma ei ole riittävä opiskelijoiden osaamisen seuraamiseen, joten Esedulla toteutettiin opintojen ohjausta helpottamaan uusi projektitietovaranto OSSI. Kehittämistehtävä osoitti että henkilökohtaistettua projektioppimista kannattaa kehittää edelleen ja ottaa käyttöön muillakin ammatillisen koulutuksen osaamisaloilla.
Henkilökohtaistettua projektioppimista kehitettiin kokonaisarkkitehtuurin työkaluja hyödyntäen. Opiskeluun liittyviä prosesseja yhdistettiin, luotiin projektioppimisen prosessit ja kirjoitettiin toimintatarinat. Primus, nykyinen oppilashallinto-ohjelma ei ole riittävä opiskelijoiden osaamisen seuraamiseen, joten Esedulla toteutettiin opintojen ohjausta helpottamaan uusi projektitietovaranto OSSI. Kehittämistehtävä osoitti että henkilökohtaistettua projektioppimista kannattaa kehittää edelleen ja ottaa käyttöön muillakin ammatillisen koulutuksen osaamisaloilla.