"Pitäisi pysähtyä useammin" : Itsestä huolehtimisen keinoja varhaiskasvatustyössä
Mäkinen, Annukka (2016)
Mäkinen, Annukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115556
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön lähti varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta sekä niiden parantamisesta itsestä huolehtimisen keinoin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota varhaiskasvatuksen työntekijöille uusia näkökulmia työhyvinvointiin sekä keinoja huolehtia hyvin-voinnistaan arjen työssä. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tavoitteena on tukea työntekijän jaksamista työssä ja herättää ajatuksia erilaisista keinoista itsestä huolehtimiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, keskusteluita sekä havainnointia. Toiminnallinen osuus muodostui päiväkodin henkilökunnalle järjestetystä hyvinvointi-illasta, jossa pääpainotus oli toiminnallisten ja yhteisöllisten menetelmien kokeileminen. Illan jälkeen osanottajille jaettiin kysely, jossa selvitettiin, miten työntekijät kokivat hyvinvointi-illan sisällöllisen osuuden, mitä he olisivat toivoneet illalta tai yleensä vastaavilta koulutuksilta ja kuinka he ovat hyödyntäneet omaksumiaan asioita arjen työssä tämän jälkeen.
Haastatteluista ja keskusteluista kävi ilmi, että itsestä huolehtimisen keinot, tavat suoriutua stressaavista tilanteista ja rentoutumisen menetelmät kiinnostivat työntekijöitä. Hyvinvointi-illan jälkeen osallistujat kertoivat palautteessaan saaneensa ideoita arjen työhönsä ja tulevansa käyttämään niitä työnsä ja ammatillisuutensa kehittämisessä. Tu-loksissa on nähtävissä, että tämänkaltaisten menetelmien käyttö voi olla vaikeata omak-sua, mikäli aihe ei ole ennestään tuttu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että itsestä huolehtimisen keinot tuntuvat varhaiskasva-tustyössä tärkeältä aiheelta osana työhyvinvointia. Kehittämisehdotuksena työntekijöiltä nousi tarve, että työhyvinvoinnin koulutuksissa tulisi jatkossakin kiinnittää huomiota enemmän psyykkiseen hyvinvointiin osana työhyvinvoinnin parantamista.
Haastatteluista ja keskusteluista kävi ilmi, että itsestä huolehtimisen keinot, tavat suoriutua stressaavista tilanteista ja rentoutumisen menetelmät kiinnostivat työntekijöitä. Hyvinvointi-illan jälkeen osallistujat kertoivat palautteessaan saaneensa ideoita arjen työhönsä ja tulevansa käyttämään niitä työnsä ja ammatillisuutensa kehittämisessä. Tu-loksissa on nähtävissä, että tämänkaltaisten menetelmien käyttö voi olla vaikeata omak-sua, mikäli aihe ei ole ennestään tuttu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että itsestä huolehtimisen keinot tuntuvat varhaiskasva-tustyössä tärkeältä aiheelta osana työhyvinvointia. Kehittämisehdotuksena työntekijöiltä nousi tarve, että työhyvinvoinnin koulutuksissa tulisi jatkossakin kiinnittää huomiota enemmän psyykkiseen hyvinvointiin osana työhyvinvoinnin parantamista.