Sosiaalialan korkeakoulutusten antamat valmiudet työelämään : "Jos sä oot sosionomi, sä voi toimia, vaikka missä tehtävissä!"
Mäkinen, Sanna; Nurmiranta, Ilona (2008)
Mäkinen, Sanna
Nurmiranta, Ilona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811174046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811174046
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli pohtia miten sosiaalialan korkeakoulutuksissa eroavat teorian ja käytännön yhdistäminen sekä millaisen pätevyyden ammattikorkeakoulut ja yliopistot tuottavat. Pohdimme työssämme myös sosiaalialan arvoja sekä asiantuntijuutta.Aineiston opinnäytetyöhömme saimme tekemällä kaksi ryhmähaastattelua opiskelun loppuvaiheessa oleville sosionomiopiskelijoille sekä puolet aineistostamme saimme yliopistossa sosiaalityötä opiskelevalta Silva Linnanhalme-Trianalta, joka teki vastaavat ryhmähaastattelut yliopiston sosiaalityönopiskelijoille. Selvitimme sosionomi- ja sosiaalityön opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia koulutusten antamista valmiuksista työelämään. Analysoimme aineistomme sisällönanalyysilla.Aineiston perusteella sosionomiopiskelijat hyötyivät työmenetelmäopinnoista sekä harjoitteluista. Sosiaalityön opiskelu oli ensimmäiset vuodet hyvin teoriapainoitteista, jossa tutkimusmenetelmät korostuivat. Kaikkien haastateltavien mielestä sosiaalialan asiantuntijuus kehittyy vasta pitkän työkokemuksen kuluessa. Yhdistävänä tekijänä aineistossa näkyi sosionomi- ja sosiaalityön opiskelijoiden arvomaailmojen samankaltaisuus.Sosionomiopiskelijat kokivat saavansa tärkeää käytännön kokemusta harjoitteluista, muuten sosionomikoulutuksen kaivattiin lisää käytännön ja asiakastyön taitoja. Sosiaalityön koulutus on teoriapainoitteisempi. Molemmat sosiaalialan korkeakoulutukset antavat hyvän pohjan, jolle rakentaa ammattitaitoa ja asiantuntijuutta työelämässä.