Itsetunnon tukeminen draamatuokion avulla varhaiskasvatuksessa
Korpi, Catalina (2016)
Korpi, Catalina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215660
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytteen tilaajana toimi Kouvolan kaupungin vuorohoitoa järjestävä yksikkö, Ekholmintien päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lapsen itsetuntoa draamakerhon avulla. Lapsen itsetuntoa tuettiin draamatoiminnan sekä ohjaajan oman toiminnan avulla tuokioiden aikana. Draamatuokioita oli yhteensä viisi. Tuokioihin osallistui seitsemän 4 - 5-vuotiasta lasta jokaisella kerralla vaihtuvalla kokoonpanolla. Tämä toiminnallinen osuus toteutui kevään 2016 aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsitteli itsetunnon vaikutuksia sekä draaman työtapoja. Itsetunnon tukemista pohdittiin myös siitä viitekehyksestä, miten lapsen itsetuntoa voidaan tukea toimimalla turvallisena aikuisena varhaiskasvatuksen ja sosiaalialan kentillä. Sen lisäksi käsiteltiin draaman käyttöä itsetunnon tukemisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön draamatuokioissa käsiteltiin itsetuntoa ja sen vaikutuksia muun muassa sadun keinoin. Lisäksi muu toiminta oli viihdyttävää yhdessä tekemistä ja draamaan tutustumista. Lapset saivat vaikuttaa draamatoiminnan aiheeseen tuokion aikana. Tuokion ohjaus toteutui itsetunnon tukemisen pääohjeita mukaillen.
Itsetunnon perusta luodaan lapsena, ja siksi sen tukeminen varhaisessa vaiheessa on erityisen tärkeää. Hyväksyvien ihmisten kanssa saatu rohkaiseva vuorovaikutuksellinen kokemus tukee itsetuntoa. Draamatoiminta tukee itsetuntoa juuri tällä tavalla. Suuressa roolissa on draamatoiminnan lisäksi draamatuokion ohjaajan ammattitaito ja kasvatustietoisuus sekä niiden myötä mahdollistuva lapsen vahvistava kohtaaminen. Draamatuokioita voitaisiin järjestää säännöllisesti varhaiskasvatuksen toimintakauden aikana valitulle ryhmälle, jolloin voitaisiin mahdollistaa sen suuremmat vaikutukset tukea lapsen itsetuntoa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsitteli itsetunnon vaikutuksia sekä draaman työtapoja. Itsetunnon tukemista pohdittiin myös siitä viitekehyksestä, miten lapsen itsetuntoa voidaan tukea toimimalla turvallisena aikuisena varhaiskasvatuksen ja sosiaalialan kentillä. Sen lisäksi käsiteltiin draaman käyttöä itsetunnon tukemisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön draamatuokioissa käsiteltiin itsetuntoa ja sen vaikutuksia muun muassa sadun keinoin. Lisäksi muu toiminta oli viihdyttävää yhdessä tekemistä ja draamaan tutustumista. Lapset saivat vaikuttaa draamatoiminnan aiheeseen tuokion aikana. Tuokion ohjaus toteutui itsetunnon tukemisen pääohjeita mukaillen.
Itsetunnon perusta luodaan lapsena, ja siksi sen tukeminen varhaisessa vaiheessa on erityisen tärkeää. Hyväksyvien ihmisten kanssa saatu rohkaiseva vuorovaikutuksellinen kokemus tukee itsetuntoa. Draamatoiminta tukee itsetuntoa juuri tällä tavalla. Suuressa roolissa on draamatoiminnan lisäksi draamatuokion ohjaajan ammattitaito ja kasvatustietoisuus sekä niiden myötä mahdollistuva lapsen vahvistava kohtaaminen. Draamatuokioita voitaisiin järjestää säännöllisesti varhaiskasvatuksen toimintakauden aikana valitulle ryhmälle, jolloin voitaisiin mahdollistaa sen suuremmat vaikutukset tukea lapsen itsetuntoa.